Duurzaam produceren en vooral innoveren, daar draaide het om tijdens de tiende T&U manifestatie op Papendal. Dinsdag 13 oktober werd de jubileumeditie van het NEVAT congres gehouden.
De Nederlandse maakindustrie was met 250 bezoekers weer massaal afgekomen op het congres, dat dit jaar breder van opzet was. Een innovatiemarkt bracht de aanwezigen op verfrissende ideeën, sprekers als Joop Wijn en Hans Schenk gingen dieper in op de economische crisis en Remco Claassen sloot de dag af met een staande ovatie.
Alle vernieuwingen zorgden voor de nodige spanning bij de NEVAT topmannen Theo Koster (directeur) en John Berghmans (voorzitter). Maar aan het eind van de dag konden ze opgelucht ademhalen. Complimenten van de bezoekers bevestigden het succes van de nieuwe opzet.
Innovaties
Dit jaar werd voor het eerst een kennismarkt gehouden: ‘de supermarkt van innovaties’. In de benedenzaal van Papendal stonden achttien bedrijven en instellingen klaar om hun kennis en innovaties te delen met de aanwezigen. En daar werd gretig gebruik van gemaakt.
Wim Stenfert Kroese van Sensor TAG Solutions bv demonstreerde op de kennismarkt sensoren die het watergehalte in bloempotten kunnen meten. Het bedrijf heeft dit samen met TNO en de TU Delft en de TU Eindhoven ontwikkeld.
De sensoren kunnen ook goed van pas komen in de industrie. ‘Bijvoorbeeld op een wiel of bij een machine om het aantal rotaties te meten, dat kan voor een fabrikant erg nuttig zijn om te weten’, aldus Stenfert Kroese. ‘De sensoren zijn vrij goedkoop, klein en draadloos en werken zonder stroom of een batterij. De sensoren kunnen uitgelezen worden met een meetapparaat, dat apparaat is iets duurder in aanschaf. Onze sensoren kunnen voor allerlei doeleinden gebruikt worden. We zijn hier op zoek naar bedrijven die ons product op de markt willen brengen.’
Robot
Philips Applied Technologies stond om de kennismarkt met een mensvriendelijke robot. ‘Deze robot is veel goedkoper en gebruiksvriendelijker dan een industriële arm en kan bijvoorbeeld in de gezondheidszorg gebruikt worden’, vertelt Carlo van Pelt.
‘Ook helpen we kleinere bedrijven met het ontwikkelen van innovaties. Dat doen we met het pragmatisch toepassen van ons ruime technologie en consultancy aanbod, waar en wanneer de klant dat nodig heeft in zijn project of proces. Daarmee verruimt hij zijn innovatie mogelijkheden, krijgt nieuwe inzichten, verkleint zijn risico en zorgt ervoor dat hij eerder wat terugziet van zijn investering. Hiermee creëren we onze klanten meer kansen om te innoveren en zich te onderscheiden van concurrentie, ook in moeilijke tijden.’
Lees volgende week het complete verhaal in Vraag en Aanbod.