Audi heeft in het Duitse Neckarsulm een persstraat in gebruik genomen. De bouw ervan nam al met al twee jaar in beslag en in die tijd investeerde de autofabrikant meer dan 110 miljoen euro in ‘Europa’s meest moderne persfabriek’.
‘Door de modulaire opbouw van de persstraat zijn we in staat om de stilstandtijden van de persen met maximaal zestig procent te verminderen’, zegt Peter Hochholdinger, hoofd van de persfabriek van Audi AG tijdens de officiële opening op 17 oktober.
De persstraat verwerkt per dag zo’n 800 ton staal of aluminium per dag. In lengte omgerekend betekent dit ongeveer 120 km plaatmateriaal. Daaruit kunnen per dag zo rond 200.000 carrosseriedelen op een honderdste mm worden bewerkt voor de diverse Audi-modellen die in Neckarsulm worden geproduceerd.
De persstraat bestaat uit een giga grote transferpers van Müller Weingarten die zo’n 6 miljoen carrosseriedelen per jaar produceert voor diverse Audi-modellen en vanaf volgend jaar ook delen voor de Audi A1.
Daarnaast bestaat de persstraat uit een Schuler bandsnijmachine en richtmachine en zes mechanische persen met perskrachten tot 8.000 ton voor de productie van deuren, daken en motorkappen. Alle persen staan elastisch opgesteld op veren en schokdempers om omgevingstrillingen zoveel mogelijk te vermijden. Tot slot bevat de plaatwerkfabriek een complete automatisch afvalverwerkingsunit die het restmateriaal aluminium en staal perst in vierkante pakketten voor de herverwerking in de staalovens.
Modulair ontwerp persstraat
De modulaire opbouw van de fabriek komt de flexibiliteit van de perserij ten goede. Meer dan 350 verschillende onderdelen kan de fabriek in Neckarsulm produceren. Dat zijn dan onderdelen voor de huidige Audi-modellen maar ook diverse carrosserieonderdelen voor de nieuwe Audi A1 waarvan de productie in 2010 wordt opgestart.
Voor de huidige nieuwbouw is de voormalige plaatwerkerij afgebroken. Op deze plaats ontstond een nieuw gebouw ter grootte van een voetbalveld (120 x 66 meter en 30 meter hoog). Deze gigaruimte bevat de aanvoerinstallaties van het plaatmateriaal naar de bandsnij- en richtmachines en vervolgens naar de diverse persen en aan het eind van de lijn de schrootverwerking.