Voor de handling van zware platen wordt vaak uit automatisme naar magnetische systemen of kranen gegrepen. Niet per se noodzakelijk, vindt men bij Schmalz. Het Duitse bedrijf ontwikkelt en bouwt vacuümgrijpersystemen die tot 2.000 kilo kunnen transporteren.
Volgens de ingenieurs van Schmalz is de zuignap de achilleshiel van een vacuümgrijpersysteem. Deze zuignap moet afgestemd zijn op het materiaal dat je met het totale systeem wilt verplaatsen. Om tot optimale prestaties te komen, wordt voor de eigen grijpersystemen vier verschillende soorten rubber gebruikt.
Nitriltubber wordt in twee hardheidgradaties ingezet. NBR-45 kenmerkt zich vooral door een hoge resistentie tegen olie en is geschikt voor gewelfde plaatdelen. Voor carrosseriedelen die al gevormd zijn, is de NBR-60 meer geschikt, omdat dit materiaal in de grijper zorgt voor het opnemen van hoge krachten, zowel in horizontale als verticale richting. VU1 is een vulkaanrubber met een zeer hoge slijtvastheid. Dit materiaal zet men vooral in als het gaat om installaties die 24 uur per dag draaien in een hoog tempo. Tot slot is HT2 een materiaal dat bestand is tegen temperaturen tot 250 graden Celsius, onder andere geschikt voor het toepassen in installaties voor het warmomvormen van plaat.
Koppeling aan kraan
Een goed voorbeeld van wat mogelijk is met vacuümgrijpers is volgens Schmalz te vinden bij Egon Haist, een staalbouwbedrijf in het Zwarte Woud. Hier werden tot voor kort de plaatdelen (tot 1800 kilo zwaar, 1.500 bij 3.000 millimeter) met een kraan vanuit het magazijn naar de plasmasnijder gebracht. Dat nam teveel tijd in beslag en leverde een te onveilige situatie op.
De oplossing van Schmalz is een vacuümgrijpersysteem dat aan de bestaande kraan bevestigd wordt. In totaal zijn er veertien vacuümgrijpers geplaatst, zodat ook de zwaarste staalplaten getransporteerd kunnen worden. Wat betreft veiligheid is het systeem voorzien van een akoestische signalering als het vacuümpeil te laag is. En bij een stroomstoring zorgt een terugslagventiel ervoor dat het vacuüm gehandhaafd blijft, ook als de vacuümpomp stil valt. De gebruikte VacuMaster Vario 2000 bestaat uit een langstraverse van staal met geïntegreerde vacuümpomp en kan als complete unit aan een bestaande kraan worden gekoppeld.