‘Complicaties bij grote infra-projecten vaak vermijdbaar’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Grote infrastructurele projecten leveren vaak slecht nieuws op. Meer kosten, te late opleveringen, technische problemen en verzet vanuit de maatschappij zijn dan bijna doorlopende nieuwsfeiten. Die negatieve uitstraling is niet nodig, stellen Marcel Hertogh en Eddy Westerveld die twee weken geleden promoveerden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op het proefschrift ‘Spelen met complexiteit’.

Hertogh en Westerveld onderzochten een aantal grote projecten in Nederland, Zwitserland en Groot Brittannië, als de Betuweroute, de HSL-Zuid, de Gotthardtunnel en de Lötschbergtunnel en de West Coast Mainline.

Ze stellen dat de complexiteit van dit soort projecten doorgaans onvoldoende wordt onderkend. Verkokering van de diverse deskundigheden leidt dan tot overaccentuering van een deelterrein. De promovendi stellen dat Nederland het in Europees perspectief met grote projecten helemaal niet zo slecht doet. Vooral onze grondige maatschappelijke voorbereiding voorkomt veel problemen tijdens de uitvoering.

Adviezen

De twee onderzoekers komen tot twee belangrijke adviezen:

Bevorder dynamisch management. Dat is van te voren alle elementen van het project goed in beeld brengen en deze te regisseren gedurende de gehele voortgang. Planmatig en procesmatig werken moeten steeds op elkaar zijn afgestemd.

Het politiek management is minstens zo belangrijk. De minister moet ondubbelzinnig achter het project staan en blijven staan. Omdat de uitvoering zijn zittingsduur doorgaans ruim overschrijdt, is het nog beter de uitvoering op enige afstand van de overheid te zetten.

Netlipse

Hertogh, civiel ingenieur en bedrijfseconoom, en Westerveld, bedrijfskundige, werken respectievelijk als directeur en als consultant en projectmanager voor AT Osborne. Ze hebben gewerkt aan diverse grote nationale en internationale projecten. Beiden participeren in netlipse, waarvan Hertogh programmadirecteur is.