Wärtsilä verplaatst productie naar China; productielocaties Drunen Zwolle sluiten

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Wärtsilä, de Finse producent van scheepsschroeven en motoren, is van plan de productielocatie van scheepsschroeven in Drunen en de onderdelenproductielocatie DTS in Zwolle te sluiten. Hierdoor zullen in de loop van dit jaar in Nederland 570 van de 1.561 banen komen te vervallen.

Daarnaast wil Wärtsilä de productie van W20-motoren in het Finse Vaasa stopzetten en overbrengen naar China, om te kunnen blijven concurreren in de huidige markt. Een groot deel van productie in Europa wil Wärtsilä naar China verplaatsen.

Wärtsilä zal in de loop van 2010 wereldwijd ongeveer 1.400 arbeidsplaatsen afstoten. In Nederland zullen 570 arbeidsplaatsen komen te vervallen waarvan 400 in de vestiging in Drunen (het oude Lips). Deze herstructurering zal ongeveer 140 miljoen euro gaan kosten. Wärtsilä verwacht met deze inkrimping een kostenbesparing te realiseren van circa 80 tot 90 miljoen euro. Het effect van de besparingen zal in de loop van 2010 geleidelijk merkbaar worden, totdat het in de eerste helft van 2011 volledig geëffectueerd zal zijn. In de getroffen landen zullen de formele adviesprocedures worden opgestart.

Gevolgen Nederland

Wärtsilä zal de productie van grote 4-takt motoren in Europa voortzetten, in het Finse Vaasa en in Triëst, Italië. De R&D-activiteiten in Europa zullen eveneens worden gehandhaafd op de huidige locaties. In Nederland zal Wärtsilä een Propulsion Technology & Services Centre vestigen.


In Nederland is het de bedoeling dat de productieactiviteiten in Drunen worden overgeheveld naar andere fabrieken van Wärtsilä, met name dichtbij de maritieme klanten in Azië. Het plan is om de productie van de Fixed Pitch Propeller en de Controllable Pitch Propeller te verplaatsen naar China. De gieterijactiviteiten wil men verplaatsen naar bestaande gieterijen in China en Spanje. Tevens is er het plan om de assemblage van roerpropellors (thrusters) in de fabriek in Drunen over te plaatsen naar Triëst, Italië en de huidige productie op de locatie in Drunen te stoppen.


Door de wereldwijde overcapaciteit in machinebouw is Wärtsilä ook van plan te stoppen met het productieonderdeel van DTS in Zwolle. Wel zal Wärtsilä in Kampen een wereldwijd distributiecentrum voor reserveonderdelen openen. In de omgeving van Drunen zal Wärtsilä een Propulsion Technology & Services Centre vestigen, waarin lokale propulsion sales, R&D, engineering, automation, manufacturing technology en service competences zullen worden gecombineerd.

Marktverschuiving naar Azië

Volgens Ole Johansson, president van Wärtsilä is de wereld in een kort tijdsbestek drastisch veranderd. ‘China is uitgegroeid tot een sterk maritiem centrum en die groei zal doorzetten. Het is onze verantwoordelijkheid om de leidende positie van Wärtsilä te waarborgen, voor nu en in de toekomst’, aldus Ole Johansson.


De marktverschuiving naar Azië blijft sterker dan ooit. Aan het einde van 2009 werd wereldwijd ongeveer 90 procent van alle scheepsbestellingen geplaatst bij Aziatische scheepswerven. Zodra een breder herstel van de economie wordt ingezet, zal Azië naar voren treden als een zeer sterke markt voor de scheepsbouw, met China in het middelpunt. Van het totale productievolume van Wärtsilä Ship Power wordt 70 tot 80 procent geproduceerd in Europa, terwijl 50 procent van de markt zich al in Azië bevindt. De markt voor Wärtsilä’s Power Plants is mondiaal – de productie vindt (nu nog) voornamelijk in Europa plaats.