Met automatisering in de metaal klanten binden

De eerste conferentie Automatisering in de metaal is een schot in de roos gebleken. Meer dan 100 voornamelijk directieleden van metaalbedrijven bezochten dinsdag dit nieuwe evenement van het Mikrocentrum.

‘We zijn hier heel erg tevreden mee’, zegt Ruud Gommers, seminarmanager bij het Mikrocentrum, dat samen met de Federatie Metaalplaat (FDP) het congres organiseerde.

Waar begint automatisering

Een veel gehoorde vraag tijdens het congres was, waar begin je? Volgens professor Jacques Adriaansen slepen bedrijven te vaak robots en andere hardware in hun onderneming, zonder dat ze ook naar de andere processen kijken. ‘Haal eerst alle onnodige dingen uit je organisatie en ga daarna pas automatiseren’, was zijn raad.

Want ook in het voortraject – ontwerpen en werkvoorbereiding – kun je forse besparingen realiseren, bleek uit de praktijkcases die tijdens het congres gepresenteerd werden. Zo heeft 247TailorSteel sinds de start meer dan 200.000 offertes gemaakt, waarvan 44 procent in een order is omgezet. ‘Zoveel offertes kun je met mensen niet maken in de korte tijd dat we bestaan’, aldus Carl van Sorgen van 247TailorSteel.

Matrijzenbouwer Promatrix heeft juist veel energie gestoken in het verkorten van de programmeertijd voor matrijsinserts. Met resultaat: van meer dan vijf uur per insert naar een half uur.

Klanten binden

Praktische tips waren er nog meer. Bram de Koning (Cellro en Promatrix) waarschuwt voor het schaap met vijf poten. ‘Baken je af waar je goed in bent en waar je capaciteit hebt om te automatiseren. Maak geen automatisering waar je alles op kunt maken. Hang je er teveel ballast aan, dan wordt je rendement gedrukt.’

Jorg Blankers van Heurkens & Van Veluw schetste de automatiseringsontwikkeling in dit plaatwerkbedrijf. Elke stap moet zorgen voor kostprijsverlaging en kwaliteitsverbetering. Dit voorjaar neemt Heurkens & Van Veluw een nieuw zelf gebouwd ordervolgsysteem in gebruik. ‘Dat stuurt de klant de orderbevestiging, vervolgens kan de klant via het internet zijn order continu volgen.’ Met dit soort oplossingen kun je volgens Blankers klanten sterk aan je binden. ‘En die relatie is belangrijk, want als prijsvechter krijg je geen tweede kans om een fout te herstellen.’

Vervolg

Het congres Automatisering in de metaal krijgt volgend jaar een vervolg, liet Ruud Gommers van het Mikrocentrum na afloop weten. Over de precieze opzet gaan het Mikrocentrum en Federatie Metaalplaat nog in discussie de komende maanden.