Eerste Still reachtruck met brandstofcel voor Duits bedrijf

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

BASF Coatings AG in Münster is het eerste Duitse bedrijf dat gestart is met de inzet van een Still FM-X reachtruck met brandstofcel. Andere projectpartners bij dit opmerkelijke proefproject zijn Hoppecke, de ontwikkelaar van de brandstofcel en Linde Gas, de leverancier van de waterstoftankinstallatie.

BASF Coatings zet op dit moment twee verschillende transportmiddelen met deze toekomstgeoriënteerde techniek in: een Still reachtruck FM-X 20 en een elektrische heftruck Still R 60-25. De reachtruck brengt in het distributiecentrum van BASF Coatings het gereedproduct naar de expeditieruimte en de R 60 verzorgt het transport tussen productiegrondstoffen tussen opslag en productie. De overeenkomst is dat beide trucks hun brandstof tanken in het speciaal ingerichte tankstation voor waterstof.

 

Besparing

Sinds 2003 biedt Still de brandstofcel aan als alternatief voor conventionele batterijen. Zo rijdt in de haven van Hamburg een R 60-25 op waterstof rond, terwijl er sinds eind 2006 op de Hamburgse luchthaven twee Still trekkers van het type R 07-25 de bagage vervoeren. Ook op deze twee locaties zijn tankstations voor waterstof ingericht. Daarnaast is het ook mogelijk om deze brandstof te tanken op locaties waar waterstof (H2) als nevenproduct vrijkomt tijdens het productieproces. Dit vergroot de mogelijkheden tot inzet en verlaagt de kosten van deze technologie aanzienlijk. Economisch nog interessanter wordt de brandstofcel-technologie als de fabikagekosten van de cellen zich verder verlagen. Naarmate de inzetduur van het intern transport toeneemt, pakken de besparingen nog gunstiger uit, aangezien er geen extra wisselbatterijen nodig zijn om de trucks inzetbaar te houden.

 

Volledig C02 vrij

De mogelijkheden van de brandstofceltechniek nemen nog verder toe als de benodigde waterstof milieuvriendelijk en volledig CO2-vrij wordt geproduceerd, bijvoorbeeld met behulp van zonne-energie. In het kader van de klimaatdiscussie legt de brandstofcel een steeds groter gewicht in de schaal. Op langere termijn is de techniek een serieus alternatief voor diesel- en LPG-motoren. Dit verlaagt de uitstoot van CO2 aanmerkelijk.

 

Energieprijzen

Welke alternatieve aandrijftechnieken zich verder zullen ontwikkelingen, is nog volledig open. Hiervoor zijn nog veel testervaringen nodig. Een andere belangrijke factor hierbij is de ontwikkeling van de energieprijzen. Still ziet daarbij de brandstofceltechniek voor intern transport als een waardevolle ontwikkeling voor een milieuvriendelijke toekomst.