Binnen twee jaar zal de wereldwijde productie de top uit 2007 evenaren en daarna gaat de groei door. De grote Europese markten krijgen het echter zwaar. In de totale Europese auto-industrie moet nog behoorlijk capaciteit worden afgebouwd.
Dat was de boodschap van Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het Center Automotive Research, op het tiende CAR-symposium. Voor dit jaar voorspelt hij een groei met 4,1 procent, voor volgend jaar 5,6 procent en in 2012 rekent hij op een recordproductie in de auto-industrie: meer dan 60 miljoen auto’s.
Het probleem voor Nederlandse toeleveranciers is dat de groei zich grotendeels buiten de West-Europese markt voltrekt. Voor de Duitse markt rekent Dudenhöffer dit jaar op een verkoopdaling van bijna 1 miljoen auto’s en pas in 2011 op een klein herstel.
Capaciteit afbouwen
Ook de Franse markt krimpt dit jaar, zo voorspellen de rekenmodellen, net als die in Italië. Spanje en Engeland groeien licht. De komende jaren moet volgens Dudenhöffer capaciteit voor 1 tot 2 miljoen auto’s in Europa worden afgebouwd. Dat zal zijn weerslag hebben op de producenten en toeleveranciers. Dudenhöffer schat dat vijftigduizend van de zevenhonderdduizend banen bij autofabrieken en toeleveranciers in Duitsland in gevaar zijn.
Biedt de toekomstige groei nog kansen voor toeleveranciers? Volgens Dudenhöffer wel, ‘maar het hangt er wel vanaf of je dit jaar in staat bent zowel de herstructurering van het bedrijf als de groei te financieren.’
Faulhaber
Peter Faulhaber, partner in Struktur Management Partner dat bedrijven uit de automobielindustrie bij hun herstructurering begeleidt, denkt dat veel toeleveranciers in een spagaat zitten. Ze hebben geld nodig voor sanering en groei tegelijkertijd. Lang niet alle banken willen dat financieren.
Faulhaber rekent daarom opnieuw op faillissementen, hoewel minder dan verleden jaar. Toen moesten wereldwijd zo’n 340 toeleveranciers aan de automobielindustrie surseance aanvragen of gingen failliet.