Twee ROV-deuren op transport per schip

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Aan de Lorentzkade in Leeuwarden werden onlangs twee ROV-deuren geladen in een schip voor transport naar IHC-Merwede in Kinderdijk. De deuren zijn geëngineerd en geproduceerd door Parosha innovators bv en Zwette Machinebouw bv.

Het ontwerp en de engineering zijn van hand van de engineers van Parosha Innovators en de productie is uitgevoerd door het team van Zwette Machinebouw uit Leeuwarden. De deuren worden geleverd inclusief coaming, een gedeelte skin, scharnieren en volledige hydraulische installatie en zijn bestemd voor een pipe laying vessel wat gebouwd wordt door IHC Merwede.

Op de werf van IHC Merwede worden de deuren geplaatst in de huid van het betreffende schip. Zowel aan bakboord als aan stuurboord wordt één deur geplaatst en sluiten de ROV-hangar af. Voor een gegarandeerde waterdichte afsluiting wordt gebruik gemaakt van een opblaasbare afdichting (floatable seal).

In het ontwerp zijn voorzieningen meegenomen voor de controle van de open- en dichtstand en een bewaking van de opblaasbare afdichting. ROV staat voor Remote Operated Vehicle, in dit geval een op afstand bestuurbare onderzeeër. De betreffende deuren hebben, inclusief de coaming en skin, een afmeting van 8×11 meter en wegen 27.000 kilo per stuk.