Bij het station van Alphen aan den Rijn wordt een bijzondere fietsenstalling gebouwd. Deze stalling voor bijna 1.000 rijwielen, is bijzonder vanwege de vorm van een reusachtige appel, waarop het steeltje aan de bovenzijde niet ontbreekt. Het bouwwerk heet dan ook Fietsappel.
De bekleding van de Fietsappel bestaat uit harmonicagaas met ingeweven vlinderpatronen. Het klokhuis (de kern) van de appelconstructie wordt gevormd door stalen ronde buizen. Het bouwwerk krijgt een doorsnede van 28 m en een hoogte van 16 m.
Verzinken en coaten
In de stationsomgeving van Alphen aan den Rijn, is altijd sprake van een vrij agressieve atmosfeer, die vooral wordt veroorzaakt door het busverkeer. Bestandheid tegen corrosie van de metalen fietsenstalling was daarom een vereiste. Vandaar dat de bouwers (zie kader) hebben gekozen voor het zogeheten duplex-systeem. Dat wil zeggen dat de stalen elementen een dubbele bescherming krijgen door ze te verzinken en vervolgens te voorzien van een tweelaags poedercoating. Hierdoor wordt de corrosiebestandheid aanzienlijk vergroot.
De organische deklaag beschermt de zinklaag tegen verwering, terwijl de zinklaag de deklaag beschermt tegen de vorming van onderroest op het staaloppervlak.
De Fietsappel wordt gebouwd door Jos van den Bersselaar Constructie te Udenhout in opdracht van de gemeente Alphen aan den Rijn. Het project is ontworpen door oud-rijksbouwmeester Wytze Patijn van architectenbureau Kuiper Compagnons International te Rotterdam. Verder is medewerking verleend door ingenieursbureau Iv-Consult te Papendrecht, Nieuwegein en Amsterdam, dat de berekeningen, modellering en tekenwerk van de constructie voor zijn rekening nam, en door Jan Kuipers Nunspeet te Nunspeet als fietsenparkeerspecialist.