Afgelopen week is de Struijk Groep gestart met het slopen van de perron-overkappingen van het Centraal Station te Rotterdam.
De overkappingen worden door Struijk Groep vervangen door één grote hypermoderne kap. Al het materieel is per spoor aangevoerd. Op de perrons is het passen en meten met alle machines die ingezet worden voor de sloop, maar ook voor de funderingen van de nieuwbouw.
Recycling sloopafval
Het sloopafval wordt per spoor afgevoerd naar de Boezembocht waar het wordt herverwerkt tot nieuw beton. Een mooi stukje recycling van vrijkomende materialen. De nieuwe onderdelen worden weer via hetzelfde spoor naar CS aangevoerd.
Vooral ‘s nachts vinden de transporten plaats, waardoor de treinreizigers er weinig tot geen hinder van ondervinden. Een complex logistiek plan dat er tevens voor heeft gezorgd dat het milieu in de binnenstad ontzien wordt, omdat er geen vrachtwagens af en aan hoeven te rijden.
Sporen afgeschermd
Tijdens de sloop worden de naastgelegen sporen afgeschermd, zodat er geen puin op de naast gelegen rails terecht kan komen en de treinen kunnen passeren. Vanaf de loopbrug, die over de perrons loopt, zijn de werkzaamheden uitstekend te volgen en kan iedereen de vorderingen van dit nieuwe station met eigen ogen zien.