‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) moet niet alleen een marketingmiddel zijn, maar moet echt een gedachtegoed binnen een bedrijf.’ Gastspreker Bram Callewier van Beltrami Natuursteen raakte gisteren (woensdag 10 maart) de juiste toon tijdens het NEVI Symposium Goed inkopen = Ketenverantwoordelijkheid.
Onder aanvoering van Bart Vos, NEVI-hoogleraar inkoopmanagement, ging gistermiddag een contingent aan inkopers aan de slag met het onderwerp MVO. Het symposium is gezamenlijk inspanning van de NEVI, MVO Nederland en COS Nederland.
Samen
Het jaarthema van de NEVI is niet voor niets ‘People, Planet, Purchasing’. MVO is een toekomstgericht beleid. Bart Vos: ‘Er is een aantal factoren dat opvalt bij MVO. Zo ligt het accent steeds meer op ketenoptimalisatie. Samenwerking en afstemming binnen de keten om tot een optimaal MVO-beleid te komen. Daarbij is de rol van inkopers uiteraard evident. Verder speelt momenteel ook prestatiedruk om duurzaam en maatschappelijk verantwoord te ondernemen.’ Volgens Vos is dit, in tegenstelling tot wat veel bedrijven denken, ook weggelegd voor mkb-bedrijven. ‘We willen met deze partijen ondernemers bewust maken van hun ketenverantwoordelijkheid’, vult Willemijn Peeters van COS Nederland aan. Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, gaat nog verder: ‘Duurzaam inkopen loont nu meer dan ooit. Sleutelwoorden daarbij zijn: samen, samen en nog eens samen! Dat geldt voor de hele sector, bij monitoring, met NGO’s, met leveranciers en bij de overstap naar lagelonenlanden.’
Dna
De Belgische gastspreker Bram Callewier deed uit de doeken hoe zijn familiebedrijf Beltrami Natuursteen MVO in het bedrijfsdna heeft verwerkt. ‘Wij willen de toeleveringsketen in natuursteen verduurzamen en daarmee een leidende rol spelen in onze industrie. MVO moet namelijk niet alleen een marketingmiddel zijn, maar echt een gedachtegoed wat in het hele bedrijf gedragen wordt’, aldus Callewier.