Zetes verbetert met voicepicking de logistiek bij Bakkerij ’t Stoepje

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Zetes heeft bij Bakkerij ’t Stoepje uit Spakenburg de leverbetrouwbaarheid verbeterd met een voicepicking-oplossing. Bakkerij ’t Stoepje bevoorraadt elke dag ruim 150 franchisenemers, die op negenhonderd markten en andere locaties in Nederland brood- en koekproducten leveren.

Omdat de logistieke processen kritisch zijn en grote invloed hebben op de klanttevredenheid, zocht het bedrijf een oplossing om de foutkans bij het orderpicken te minimaliseren. De voicepicking-oplossing van Bakkerij ‘t Stoepje bestaat uit Medea Logistics Execution software van Zetes, Vocollect software, T2x voice terminals en een RF-netwerk van Motorola. Dit systeem wordt gebruikt voor alle diepvries- en koelproducten, dagvers koelproducten en ook alle spaaractiecadeaus, verpakkingen en marketingmaterialen. Een deel hiervan wordt batchgewijs en de rest per order gepickt. Medea houdt daarbij automatisch rekening met de business­logica voor de rijenvolgorde bij alle laaddeuren.

Pickfouten met 75 procent verminderd

‘Door het optimaliseren van onze processen en het nieuwe logistieke systeem hebben wij het aantal pickfouten met maar liefst 75 procent kunnen verminderen’, zegt Sjacco Nel, financieel directeur Market Food Group en Bakkerij ‘t Stoepje. ‘Verder besparen wij door een betere routering op drukke dagen zo’n 50 procent tijd. Met de nieuwe voicepicking-oplossing is het vrijwel onmogelijk geworden om verkeerde producten klaar te zetten. Verder hebben wij door Medea Logistics Execution veel meer inzicht gekregen in onze orderpickprocessen. Deze zijn nu beter te plannen en achteraf te controleren op wie, welke producten heeft gepickt en waarheen gebracht. Terugkijkend op het project heeft Zetes een schitterend systeem geleverd en met onze backoffice geïntegreerd, dat zo probleemloos werkt dat ik er als eindverantwoordelijke niet meer naar om hoef te kijken.’