Binnen productiebedrijven tekent zich volgens heftruckfabrikant Still momenteel een duidelijke trend af. Namelijk het beleveren van productie- en montage-eenheden met zogeheten routetreintjes. Still haakt in op deze trend en introduceert de Liftrunner.
De Liftrunner-elementen zijn rollende E- of C- gevormde frames die aan de voor- en achterzijden zijn voorzien van een koppeling. De frames kunnen pneumatisch of hydraulisch heffen en nemen zodoende elke verrolbare ladingdrager op, zoals rolcontainers en rolpallets. Door de Liftrunners naar de betreffende locatie te trekken is het volgens Still eenvoudig om het principe van lean productie te verzorgen.
Sneller dan pallettransport
De voordelen van de inzet van routetreinen zijn evident. Strak geregisseerde leveringen met voorverzamelde ladingdragers zijn makkelijk uitvoerbaar. Daarbij voert de chauffeur van de trekker alles alleen en zonder inzet van extra transportmiddelen uit. Dat scheelt niet alleen trucks, maar ook ruimte en personeelskosten. Bovendien is transport via de routetrein sneller dan pallettransport met een heftruck omdat de handlingtijd per ladingdrager zich tot een minimum beperkt. De Liftrunner-elementen nemen rolbare ladingdragers eenvoudig vanaf vloerniveau op. Ze worden als het ware zo in het E- of C-frame geschoven. Hoeveel Liftrunner-elementen een trein bevat, hangt af van de benodigde inzet. De units zijn simpel te koppelen tot een maximale treinlengte van respectievelijk vijf E- of vier C-frames. Deze frames zijn geschikt voor het opnemen van kwart-, halve of volledige pallets tot een maximale buitenmaat van 2.000 maal 1.200 mm.
Tijdens de rit worden de trolleys hydraulisch of pneumatisch geheven zodat alleen de grotere, stille PU-wielen van de ‘Liftrunner’ contact met de bodem hebben. Dit scheelt rijgeluid en ontlast de rollen van de containers of rolpallets. Bij het heffen worden de trolleys automatisch en veilig op hun plaats gehouden.
Netjes in het spoor
Elke Liftrunner volgt nauwkeurig het spoor van de voorgaande unit en de trekker. De draaicirkel komt in de standaard maat op 3,9 meter. Over de hele treinlengte gemeten bedraagt de spoorafwijking minder dan 2 procent. Bij aankomst kan de chauffeur de trolleys via een voetpedaal makkelijk en veilig lossen uit de Liftrunner-frames. De beladen trolleys worden naar de werkplek gerold en omgewisseld voor een lege. Belading van de frames kan naar keuze zowel links als rechts gebeuren, afhankelijk van de gekozen positie in de trein. Dankzij de universele koppeling maakt het niet uit in welke richting de Liftrunner wordt aangehaakt.
Geschikte trekkers
De STILL CX-T en R 06 trekkers zijn geschikt om met routetreinen te werken. De CX-T beschikt over 4 ton trekvermogen en is voorzien van een stille en sterke AC-rijmotor. De trekker R 06 met zitplaats is ook geschikt voor inzet op grote afstanden en bij buitenomstandigheden. Het trekvermogen bedraagt maximaal 6 ton.