De belangstelling voor de handelsmissies van de Metaalunie is groter dan ooit. ‘Een nieuwe reis naar Duitsland was binnen een week volgeboekt. Dat heb ik in de tien jaar dat ik dit werk doe nog niet eerder meegemaakt’, geeft Paul Verlinden, exportmanager bij de Metaalunie, als voorbeeld. Een van de volgende reizen gaat naar Oekraïne.
De branche-organisatie blijft regelmatig reizen organiseren naar interessante buitenlandse markten en de belangstelling daarvoor blijft ook onverminderd groot. Dat verbaast Verlinden eigenlijk niet: ‘Nu het in een aantal bedrijven wat kalmer gaat, proberen ondernemers hun tijd toch nuttig te besteden door nieuwe markten te verkennen. Niet stil zitten, maar een pro-actieve houding dus.’
Brazilië
Verlinden heeft de afgelopen maanden met groepen ondernemers onder meer Duitsland, Italië en Brazilië bezocht. ‘Over het algemeen zijn de resultaten goed, hoewel dat wel varieert. Brazilië was zonder meer een eye-opener, het is eigenlijk de eerste keer dat we ons als Metaalunie echt op zo’n ontwikkelingsland hebben gericht. De economie groeit enorm snel en dat biedt duidelijk kansen. Brazilië zetten we dan ook zeker weer op de agenda.
Duitse ondernemers zijn door de economische malaise min of meer gedwongen op zoek naar mogelijkheden om nog slimmer in te kopen, daar kunnen Nederlandse toeleveranciers zeker een rol bij spelen. In Italië ging het minder, daar heeft de crisis harder toegeslagen dan hier’, weet Verlinden. Volgens hem hebben enkele deelnemers aan deze reis naar Brazilië toch interessante contacten kunnen leggen.
Oekraïne
Voor de komende tijd staan zowel Duitsland als Brazilië weer op het programma. Daarnaast worden ook Oekraïne en mogelijk Turkije bezocht. ‘Oekraïne is een heel interessante groeimarkt. Dat land is in dit stadium vooral interessant voor mensen die de eerste mogelijkheden willen verkennen of daar misschien dingen willen laten maken, co-makership dus. Je moet daar nog niet direct aan echte grote handelsrelaties denken. Dat is toch het geval met dit soort missies, de ene reis trekt een ander soort ondernemer dan de andere.’
Frankrijk
Verder denkt Verlinden ook aan Frankrijk, zeker omdat bedrijven die over export denken dat land hoog op hun lijstje hebben staan. ‘Frankrijk is en blijft een moeilijke markt waar nationale bedrijven vaak met de opdrachten weglopen. Maar de jonge generatie is toch wat opener en heeft meer oog voor internationale activiteiten. Bovendien spreken zij meer Engels, dat is toch ook een voordeel. Daarnaast zitten we ook te denken aan India, eerder dan China.’
Mach 2010
In het rijtje buurlanden ontbreekt voorlopig Groot-Brittannië, voorheen een populaire bestemming voor handelsreizen. ‘In juni wordt in Birmingham de metaalbeurs Mach 2010 gehouden, het grootste evenement op dat gebied in Engeland waar we vroeger ook wel geweest zijn. Die beurs is echter wat verwaterd, het is niet meer zo interessant. Bovendien speelt de koers van het pond tegenover de euro een rol. Maar de Britse markt blijft mogelijkheden bieden, de industrie is daar nog altijd belangrijk. Voor volgend jaar zou er best weer een reis die kant op, op het programma kunnen komen.’