Maja Stuwadoors start een praktijkproef met twee kranen om de elektrische energie die vrijkomt bij het vieren van de last te gebruiken als vliegwielaandrijving of op te slaan in lithium batterijen. Hoewel de techniek zelf niet nieuw is, is in Nederland niet eerder een kraan uitgerust met een dergelijk systeem. Reden voor Haven Amsterdam om de ontwikkeling te steunen met een subsidie van maximaal 200.000 euro.
De zeven drijvende overslagkranen van Maja Stuwadoors werken op diesel. Bij het vieren van de last genereren de kranen elektrische energie, die vervolgens in weerstanden wordt verbrand. ‘Die energie gaat nu geheel verloren’, vertelt Marco Holleman, samen met zijn broer Arie eigenaar van het bedrijf. ‘Door het als vliegwielaandrijving te gebruiken of op te slaan in lithium batterijen, kun je de energie benutten. Onze schatting is dat je zo’n 50 procent van de energie die anders verloren gaat, kunt terugwinnen. Een tweede voordeel is dat je met dit systeem de piekbelasting van de dieselmotoren vermindert. En dat betekent dat je de uitstoot van schadelijke stoffen aanzienlijk vermindert.’
Cornelis Tromp
De proeven worden gedaan met de drijfkraan Skyline en de zelfvarende drijfkraan Cornelis Tromp. ‘Dit zijn, met een maximale reikwijdte van 40 meter en een overslagcapaciteit van gemiddeld 800 ton per uur, onze grootste kranen’, legt Holleman uit. ‘Het gemiddelde verbruik voor deze kranen bedraagt 80 liter gasolie per uur. Wij verwachten daar ten minste 30 procent op te kunnen besparen door van deze technieken gebruik te maken.’ De praktijkproef met de kraan waarin accu’s worden geplaatst, start binnenkort. De proef met het vliegwiel zal naar verwachting eind 2010 worden gestart. In overleg met Haven Amsterdam is besloten met beide systemen twee jaar proef te draaien.