Advanced Driveline Systems (ADS) bestaat dit jaar veertig jaar en het bedrijf heeft zichzelf alvast een cadeautje gegeven. Om in het magazijn een gavanceerd onderdelensysteem te kunnen realiseren zijn twee Kardex shuttles XP C3000 met een draagvermogen van 66,5 ton aangeschaft.
‘We staan bekend als leverancier van keerkoppelingen voor de scheepvaart. Daar zijn we mee begonnen, maar we doen intussen veel meer’, vertelt Sander Snoek, sales manager bij ADS van Stigt. ‘Ook in ons bedrijf speelt elektronica en meet- en regeltechniek een steeds grotere rol, daar laten we onze klanten de vruchten van plukken.’ Door de ingrijpende uitbreiding van de werkplaats en het magazijn is het bedrijf voorlopig klaar voor de toekomst. Het vernieuwde magazijn beschikt over een geavanceerd onderdelensysteem, waarmee snel de benodigde onderdelen beschikbaar komen. Het gaat om twee stuks van de Kardex shuttle XP C3000 met een totaal draagvermogen van 66,5 ton. Een cadeautje dat het bedrijf zichzelf alvast gaf voorafgaand aan het 40-jarig bestaan later dit jaar.
Voordelen
Snoek: ‘Dit verticaal liftsysteem heeft voor ons diverse voordelen. Behalve compacte opslag en grote flexibiliteit kun je er ook een versnelde orderpicking mee uitvoeren. Het systeem meet en weegt de producten tegelijkertijd en kent ze ook een plaats toe, afhankelijk van de meest geschikte locatie in het systeem. We hebben meteen ook de software aangeschaft, zodat we maximaal gebruik maken van de inventarisgegevens en meer weten over beschikbaarheid, historie van de bewegingen en ruimtebenutting.’
Uitbreiding mogelijk
De hoogte van de shuttle is 7,5 meter, maar Snoek sluit niet uit dat in de toekomst eventueel uit te breiden naar 20 meter. Hier is al rekening mee gehouden met het aanpassen van de fundering, de kasten zijn apart gefundeerd met zes heipalen per kast. ‘We gebruiken nu ongeveer 165 vierkante meter plankruimte op 20 vierkante meter vloeroppervlakte, dit kunnen we met het toevoegen van laden uitbreiden naar circa 640 vierkante meter plankruimte op 20 vierkante meter vloeroppervlakte zonder aanpassingen van de hoogte van de shuttle. De planken zijn voorzien van een vakverdeling voor optimale vullinggraad. Verder hanteren we weight management om overbelading van individuele planken te voorkomen, zit er infrarood beveiliging op voor de veiligheid van de werknemers en fotocel hoogtemeting van de laden. Ten slotte is er een ergonomische werkopening aangebracht.’