Pickfouten bij Telstar Trading door voicepicking met 60 procent gedaald

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Telstar Trading heeft vier jaar na de implementatie van het warehouse management systeem SattStore nu ook de module voor voicepicking geïmplementeerd. Het heeft het dochterbedrijf van ANWB geen windeieren gelegd. Een half jaar na de ingebruikname was het aantal pickfouten met 60 procent gedaald en de productiviteit met 10 procent gestegen.

Telstar Trading is groot geworden met de kledinglijn Human Nature. Deze outdoor kleding ligt niet alleen in de winkels van ANWB, maar ook in die van buitenlandse zusterorganisaties. Sinds 2007 verzorgt het dochterbedrijf van ANWB de complete bevoorrading van ANWB- en ANWB/VVV-winkels in Nederland. In Harderwijk liggen naast kleding, dus ook waardedocumenten, kaarten, boeken, gidsen en overige reisartikelen op voorraad. Sinds eind 2005 maakt Telstar gebruik van SattStore, het warehouse management systeem (WMS) van Consafe Logistics. Vier jaar later besloot het bedrijf de operatie, en dan vooral het orderpickproces, verder te optimaliseren. Telstar koos voor Consafe’s technologie voor voicepicking. Samen met deze softwareleverancier is een compleet nieuwe pickstrategie ontwikkeld.

 

Batchpicking

Belangrijkste wijziging in de pickstrategie is de keuze voor batchpicking. De medewerkers van Telstar lopen nu niet meer voor één klant, maar voor vier klanten tegelijk langs de picklocaties. Voor dit proces zijn speciale karren ontwikkeld, waarop vier bakken tegelijk passen: voor elke klant één. Om te voorkomen dat artikelen in de verkeerde bak belanden, zijn de vier locaties op de kar voorzien van verschillende kleuren die ook in de voice-dialoog met het WMS worden genoemd. Voor het samenstellen van de optimale batches hebben Telstar en Consafe samen een nieuwe algoritme ontwikkeld. Hiervoor zijn de verschillende orderpickgebieden in het dc van Telstar allereerst in een groot aantal kleine zones van gemiddeld 16 picklocaties opgedeeld. Vervolgens bekijkt het WMS welke orders in welke zones de grootste overlap vertonen. De vier best passende orders vormen een batch.

 

Reversed picking

Als de bak voor één van de klanten vol is, meldt de orderpicker dat via de headset aan het WMS. Het restant van die order komt daarna onmiddellijk weer beschikbaar voor de andere orderpickers. Behalve voor orderpicken gebruikt Telstar de voice-technologie ook voor het inventariseren van de voorraad door middel van bijvoorbeeld cyclecounting. Daarnaast wordt voice ingezet voor reversed picking: het terugleggen van artikelen die retour zijn gekomen of het aanvullen van de picklocaties in bijvoorbeeld de legbordstellingen. Deze artikelen komen in bakken naar het betreffende orderpickgebied, waarna het WMS via de headset vertelt op welke locaties de artikelen in de bak moeten worden teruggelegd.

 

Geen middleware

Het voordeel van Consafe’s oplossing is dat de technologie voor voicepicking direct geïntegreerd is met het WMS SattStore. Een apart middleware-systeem is niet nodig, tot tevredenheid van Michael Verhagen. ‘Zo’n extra softwarelaag maakt het project een stuk lastiger’, stelt de ICT-manager van Telstar. De implementatie legde Telstar geen windeieren. Integendeel: een half jaar na de ingebruikname was het aantal pickfouten met 60 procent gereduceerd en de productiviteit in het distributiecentrum met 10 procent gestegen. In sommige orderpickgebieden kan Telstar nu met de helft minder orderpickers toe. Ook het project zelf verliep zonder problemen. In januari 2009 werd het project opgestart, in september was Telstar live. Verhagen: ‘Binnen tijd en binnen budget. Een droomproject.’