Het Duitse Institut für Metallformung heeft maandag een nieuwe warmbandwalserij voor de productie van dunne magnesium plaat in gebruik genomen. Deze walserij is tot stand gekomen met 7,5 miljoen euro subsidie van de deelstaat Saksen.
Deze productielijn voor platte magnesium producten is een gezamenlijke ontwikkeling van de Technische Universität Bergakademie Freiberg en Magnesium Flachprodukte GmbH (MgF). MgF is een dochteronderneming van ThyssenKrupp Steel Europe AG, dat deel uitmaakt van de ThyssenKrupp Group.
Dunne magnesium platen
Magnesium is een van de lichtste metalen. Het weegt slechts een kwart van het gewicht van staal en is 35 procent lichter dan aluminium. Tot nu wordt magnesium vooral toegepast in de vorm van gietstukken voor in chassis’ of in de versnellingsbakken en motorblokken. Voor grote carrosseriedelen is het belangrijk dat er ook betaalbare dunne magnesium platen beschikbaar komen. Om deze ontwikkelingen te versnellen is de nieuwe magnesium warmbandwalserij in gebruik genomen.
De nieuwe walserij walst de vier tot zeven millimeter dikke magnesium plakken naar een dikte van iets meer dan een millimeter. Deze dikte opent de weg naar toepassingen voor carrosseriedelen. De walserij verwerkt twee ton magnesium strip per uur bij een walssnelheid van meer dan 80 meter per minuut.
Het magnesium onderzoek in Freiberg staat onder leiding van professor Rudolf Kawalla, directeur van het Institut für Metalformung aan de TU Bergakademie. Ook de TU Delft, faculteit Aerospace Engineering (prof. dr. van der Zwaag) is betrokken bij het Institut.
De ingebruikneming was onderdeel van een tweedaags symposium (22 en 23 november) over het lichtgewicht construeren met magnesium aan de TU Bergakademie, georganiseerd door ThyssenKrupp en de universiteit.