Van Dulst Techniek levert productielijnen voor modificeren stapelwagens

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

FloraHolland heeft de eerste uniforme vernieuwde stapelwagens in gebruik genomen. Alcomij en Hoza zijn maart vorig jaar gezamenlijk begonnen de ongeveer 260 duizend bestaande aluminium stapelwagens te modificeren. Dat deden ze beide met een door Van Dulst Techniek ontwikkelde en gebouwde productielijn.

Naar verwachting wordt deze ombouwoperatie eind 2012 voltooid. De bedrijven startten in maart 2010 met het ombouwen van de oud-FloraHolland stapelwagens (N08). Gemiddeld bouwen beide bedrijven elke week zo’n 1.750 stapelwagens om.

Van Dulst Techniek verwierf eind 2009 de opdracht voor twee productielijnen, elk met een lengte van ongeveer 30 meter. De doelstelling was om een bestaande stapelwagen aan het begin van de modificatielijn te strippen, vervolgens op diverse bewerkingsstations te bewerken, waarna de gemodificeerde stapelwagen volledig gereed de lijn weer verlaat. De eerste productielijn was reeds in maart 2010 operationeel, de tweede lijn werd eind april opgeleverd.

Tien stations

Elk van beide productielijnen bestaat uit tien stations, waaronder stations voor demontage, strippen, bewerken, monteren en eindcontrole. De stapelwagens worden getransporteerd over een transportbaan voorzien van zachte kunststof wielen in verband met geluid. Op elk bewerkingsstation wordt de stapelwagen van de transportbaan gelift, en pneumatisch geklemd.

In totaal zijn in de productielijnen de volgende items verwerkt:

  • – Acht hefplateaus waarmee de stapelwagens via tweehands bediening op de juiste ergonomische hoogte worden gebracht;
  • – Zestien manipulatiearmen waaraan bewerkingsunits zijn gemonteerd. Deze bewerkingsunits worden op bepaalde referentievlakken aan de stapelwagen vastgeklemd, waardoor de bewerkingen ten opzichte van elkaar altijd op de juiste positie worden uitgevoerd;
  • – Veertig bewerkingsunits: acht zaag­units, zes freesunits, zes ponsunits en 22 enkelspillige en meerspillige boorunits. De zaag- en boorunits zijn voorzien van hydropneumatische voedingen en frequentieregelingen.

Per machine werkt één bewerkingscel zelfs volautomatisch, waarbij de stapelwagen, alvorens te worden bewerkt, eerst in het proces wordt gemeten. Deze meetgegevens worden in de besturing verwerkt, en aan de hand hiervan wordt de stapelwagen gepositioneerd door een tweeassig servosysteem. Per productielijn is één centrale bedieningsunit aanwezig.

Van Dulst Techniek

FloraHolland

Alcomij