EMO 2011 van 19 tot en met 24 september: Machines worden duizendpoten

Bewerkingsmachines moeten meer en meer duizendpoten zijn. Machines die geschikt zijn voor verschillende producten, meerdere processen combineren en gemakkelijk om te stellen zijn vanwege de kleiner wordende series, dat wordt de trend, schetst professor Dirk Biermann, hoofd van het Institut für Spanende Fertigung (ISF) in Dortmund.

De EMO van 19 tot en met 24 september zal de nodige voorbeelden laten zien. Begin dit jaar hadden zich reeds vijftienhonderd exposanten uit 36 landen aangemeld. Detlev Elsinghorst, algemeen commissaris van de EMO Hannover 2011, verwacht dat er in september evenveel exposanten zullen staan als de record-EMO in 2007 toen er 2.120 exposanten werden geteld.

Automobielindustrie

Dirk Biermann gelooft in de grotere rol die universele bewerkingsmachines gaan spelen. Ook in de automobielindustrie, die van oudsher kiest voor speciaalmachines. ‘De automobielindustrie heeft machines nodig die je snel kunt aanpassen aan de componenten die erop gemaakt moeten worden.’

Voor toeleveranciers is de universele machine zeker noodzaak. Biermann: ‘Daarmee neemt de afhankelijkheid van producten en branches af.’ Wat voor machines geldt, geldt soms ook voor gereedschappen. Toeleveranciers moeten zich, aldus de Duitse expert, tevens de vraag durven stellen of ze een bepaalde bewerking niet op een andere manier kunnen doen.

Biermann geeft het voorbeeld van diepboren. Als er geen extreem hoge eisen aan de oppervlaktekwaliteit van het boorgat worden gesteld, kun je ook een spiraalboor met meerdere snijkanten gebruiken in plaats van een enkellips gereedschap. Daarmee verspaan je meer materiaal in minder tijd. Tevens bespaar je energie.

Tandwielen persen

De vraag naar energiebesparing speelt ook een andere sector in de kaart, die van de koud massief omvormers. Weliswaar kost het koud persen ook veel energie vanwege de hoge perskrachten die nodig zijn, een oplossing daarvoor is volgens Neugebauer het near netshape persen, bijvoorbeeld van tandwielen. is  de mening van professor Reimund Neugebauer, hoofd Fraunhofer Institut für Werkzeugmaschinen und Umformtechnik in Chemnitz.

In Chemnitz wordt al geëxperimenteerd met tandwielen voor versnellingsbakken van personenauto’s. Tijdens de laatste EuroBlech toonde Schuler Car-Tec dit proces ook al. De persenbouwer werkt samen met een klant aan een concreet product.

EMO Hannover 

Meer over verspanen