Cargotec met Kalmar-producten klaar voor nieuwe motorvoorschriften

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Cargotec heeft voorbereidingen getroffen om haar Kalmar-producten te voorzien van de nieuwste motoren op basis van twee innovatieve technologieën: Selective Catalytic Reduction (SCR, selectieve katalytische reductie) en Exhaust Gas Recirculation (EGR, uitlaatgasrecirculatie). Met deze maatregel zal de uitstoot van NOx en schadelijke deeltjes tot bijna nul worden gereduceerd.

De verandering voldoet aan de EU-emissievoorschriften voor fase IIIB en de Amerikaanse emissiewetgeving volgens EPA Tier 4i die van toepassing zijn op alle off-road machines met motoren van 130 kW en hoger. Cargotec heeft dit zorgvuldig gepland om een soepele overgang te garanderen voor de complete productlijn die onder de nieuwe wetgeving valt. De veranderingen zorgen voor een significant gereduceerde uitstoot, maar zijn niet van invloed op de capaciteit. Het resultaat is een productlijn die voldoet aan de wettelijke verplichtingen met behoud van het productiviteits-, veiligheids- en kwaliteitsniveau.

Stikstofgas en waterdamp

‘Deze motoren combineren een hoog vermogen met een efficiënt brandstofverbruik’, vertelt Jorma Tirkkonen, senior vice president van RDE Services. ‘Bovendien hoeft de klant niet bang te zijn voor meer service-intervallen of dure stilstandtijd, omdat het systeem dezelfde levensduur heeft als de motoren. Deze introductie vormt het bewijs van onze aandacht voor het milieu en onze inzet om de gebruikskosten voor onze klanten waar mogelijk te verlagen.’ Het verbrandingsproces van de SCR-motoren is geoptimaliseerd voor een efficiënt brandstofverbruik en een lage deeltjesuitstoot. Om de NOx-uitstoot die hierdoor wordt veroorzaakt tegen te gaan, wordt AdBlue geïnjecteerd in de uitlaatgassen. De uitlaatgassen en AdBlue komen vervolgens in een katalytische converter terecht, waar het NOx in onschadelijk stikstofgas en waterdamp wordt omgezet. De EGR-motor werkt bij een lage verbrandingstemperatuur die een laag NOx-gehalte genereert. De deeltjesuitstoot van dit soort motoren is hoog, maar deze deeltjes worden door een extra deeltjesfilter geëlimineerd.