NRC Handelsblad heeft zich voor de komende drie jaar verbonden aan de de jaarlijkse MKB Innovatie Top 100 dat kan worden gezien als de belangrijkste etalage voor innoverend Nederland.
NRC Handelsblad is de opvolger van het vakblad bizz dat zes jaar geleden samen met Syntens, innovatienetwerk voor ondernemers, deze top 100 introduceerde. Op donderdag 26 mei wordt de winnaar door Alexander Rinnooy Kan als voorzitter van de jury bekend gemaakt in het hoofdkantoor van Mercedes-Benz, dat dit jaar 125 jaar bestaat.
Op het hoofdkantoor van Mercedes-Benz Nederland in Utrecht zetten algemeen directeur Piet van Staalduinen (Syntens), directeur/uitgever Hans Nijenhuis (NRC Media) en divisiedirecteur Martin Hegeman (Mercedes-Benz Nederland) vandaag hun handtekening onder de gezamenlijke samenwerking.
De MKB Innovatie Top 100 is bedoeld als stimulans om te innoveren. Ruim 230 MKB bedrijven hebben zich dit jaar aangemeld voor de verkiezing. Een jury kijkt bij de samenstelling van de top 100 naar de originaliteit, impact, omzetpotentie en de mate van bescherming van alle inzendingen. De kracht van dit initiatief is te laten zien waartoe het MKB in staat is.
Expertpanels, bestaand uit onder andere Rolf Elling van Vraag en Aanbod en directeur Aad Braal van PKM verzorgen de voorselectie. Daarna verricht NL Octrooicentrum als partner van de MKB Innovatie Top 100 de onderzoeken naar de nieuwheidvinding. Uiteindelijk bepaalt de landelijke jury de ranking.
De jury bestaat dit jaar naast voorzitter Alexander Rinnooy Kan uit innovatie-expert Joris Craandijk, investeerder Bart Stomphorst, voormalig zakenvrouw van het jaar Scarlett Kwekkeboom-Janse, Jan Meeus, chef economieredactie NRC Handelsblad, en Ruud Koornstra van Tendris.