Charmeoffensief meubelindustrie gericht op meisjes

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

Onlangs maakten bijna zestig meisjes kennis met de meubelindustrie en (scheeps)interieurbouw tijdens het landelijk evenement Girlsday. Girlsday wordt elk jaar georganiseerd door VHTO, het landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek.

Doel is meisjes kennis te laten maken met bèta, techniek en ict. Kenniscentrum SH&M heeft zes erkende leerbedrijven bereid gevonden om hun deuren te openen voor de leerlingen afkomstig van zes basis- en vmbo-scholen.

Zowel de leerbedrijven als de leerlingen reageerden enthousiast. Ze zagen bijvoorbeeld het hele productieproces van een zeiljacht. Alle meisjes konden meedoen met een ontwerpwedstrijd die SH&M speciaal voor Girlsday organiseerde. De opdracht luidde: Ontwerp je eigen droombed. SH&M maakt begin mei de winnares bekend. Het winnende ontwerp wordt daarna gemaakt door een mbo-leerling en afgeleverd bij de ontwerpster in de dop.

Girlsday is mogelijk dankzij medewerking van de erkende leerbedrijven: Contest Yachts in Medemblik, Linthorst Interieurbouw in Lunteren, Keijsers Interior Projects in Horst, OpMaat in Groningen, Shipyard Peters in Kampen en Meubelatelier Jacco Bakker in Heerhugowaard.