De West-Europese markt voor aluminium profielen is niet een van de gemakkelijkste. Desondanks of juist daarom investeerde APT Kurvers voor een bedrag van 40 miljoen euro in twee nieuwe extrusielijnen.
In de West-Europese markt voor aluminium profielen is een overcapaciteit van zo’n 30/40 procent en producenten verdringen elkaar in dit afzetgebied. Volume maken en vooral langdurige relaties opbouwen met grote marktleiders is dan ook een oplossing om te overleven. Dat was bij apt Kurvers de belangrijkste reden voor een investering van 40 miljoen euro in twee nieuwe extrusielijnen.
‘Hoewel we onze capaciteit nu behoorlijk hebben uitgebreid, betekent dit niet dat we alleen maar inzetten op het produceren van hoge aantallen. Wij willen namelijk niet de grootste zijn in de markt, maar de beste en daar hoort innovatie bij en het investeren in nieuwe technieken. We maken dan ook niet alleen maar profielen, maar ook componenten en halffabrikaten die in andere producten verwerkt worden’, legt salesmanager Astrid Kurvers uit.
Automotive branche
Samen met het zusterbedrijf apt Hiller in Düsseldorf is, met in totaal zeven extrusielijnen, een jaarproductie van 80.000 ton profielen mogelijk (van 800 ton pers tot 3.500 tons pers). De maten variëren van 100 gram tot 35 kg per meter. Voor de crisis was de bouw een van de grootste afzetmarkten en werden profielen geleverd voor verwerking in kozijnen, deurbeslag en zonweringen.
‘Ook was het voor ons merkbaar dat de transportsector het moeilijk had: de afname door de truck- en trailermarkt liep behoorlijk terug. Maar gelukkig trekken deze markten weer aan en bleven we niet stil zitten. We wisten ons goed te profileren in de automotivebranche’, vertelt de salesmanager. ‘Zo produceren we profielen voor schuifdaken die verwerkt worden in daksystemen voor personenauto’s voor onder andere BMW, Mercedes, Volkswagen en Audi.
Een andere belangrijke klant werd Daimler waarvoor in eigen huis ontwikkelde en gepatenteerde busdeur-kleppen voor de luxe touringcar Evobus worden gemaakt. ‘Een goed voorbeeld van een bewerkt product waarin het profiel, de plaatbewerking en de verlijmingstechniek zijn gecombineerd.’ Een ander groot project waarmee deze profielenproducent naam heeft gemaakt, is het geluidsscherm langs de A2 in Eindhoven (langs het traject ter hoogte van Veldhoven) dat onlangs is verbreed. Het scherm is opgebouwd uit verticale aluminium buizen in verschillende lengtes. Dankzij de perforatie en de isolatie in de buizen is de geluidsreductie en -absorptie van het scherm optimaal.
Prestigeproject
‘Desgewenst kunnen de buizen ook fijne stofdeeltjes afvoeren. Met de extrusie van deze buizen staken we behoorlijk onze nek uit, want het was een technisch hoogstandje op extrusiegebied. Collegabedrijven kregen dit niet voor elkaar. We zijn dan ook heel trots dat het ons wel gelukt is. Een dergelijk prestigeproject is natuurlijk goed voor onze naamsbekendheid’.
Met een aandeel in het zonne-energiebedrijf Solar Modules zette apt Kurvers eveneens een belangrijke stap vooruit. Voor deze partner worden profielen gemaakt waarmee solarmodules op daken worden gemonteerd.
De kennis en vaardigheden voor de extrusietechniek zijn nogal specifiek. Daarom leidt het bedrijf het liefste zelf mensen op in de, speciaal daarvoor opgerichte, apt Academie. Momenteel is er een dringende behoefte aan jonge medewerkers en engineers met interesse voor de interne opleidingen.
Vacatures
‘Het productieproces is bij ons schoon en modern. We investeren steeds om de sfeer binnen het bedrijf goed te houden. Medewerkers moeten het fijn vinden om hier te werken. Belangstellenden moeten het dan ook zeker niet nalaten om contact met ons op te nemen’, merkt Kurvers tot slot op.