Binnen het mkb telt nog steeds iedere euro. Hoe de economische situatie zich verder ook ontwikkelt: het blijft voor iedere ondernemer belangrijk om kosten te besparen. Zo kan elk bedrijf met een eigen wagenpark, actief in welke branche dan ook, aanzienlijk besparen op variabele autokosten. Hoe zet je zo’n traject in?
Brandstofverbruik, reparatie, onderhoud, banden, schade en verzekeringspremie. Deze begrippen horen alle tot de groep variabele autokosten. Brandstofkosten vormen een belangrijk onderdeel van deze lasten. Zeker in deze tijden waarin de brandstofprijzen blijven stijgen. Een voorbeeld van een bedrijf dat drastisch wil besparen op brandstofkosten is Driessen Transport, waar een preventietraject loopt. Dit traject is samen met een riskmanager-fleed van verzekeringsmaatschappij Allianz Nederland ontwikkeld. Het doel was om ten minste 4 procent brandstof te besparen en het aantal ongelukken met 25 procent te reduceren. Beide doelstellingen zijn gehaald. Concreet betekent dat alleen al op brandstofverbruik 70.000 liter diesel is bespaard.
Snelheid omlaag
De eerste actie in het kader van het preventietraject was het terugbrengen van de maximum snelheid van 89 naar 87 kilometer per uur. Daarnaast blijkt de aanschaf van een brandstofverbruikmeter een groot succes te zijn. Dit meetinstrument registreert en meet allerlei gegevens van de auto. Het apparaat wordt in de vrachtwagen ingebouwd. ‘We bouwen het tijdens onderhoudsbeurten in en omdat je het niet ziet, weet de chauffeur niet dat hij met dat ding rondrijdt. Bovendien gaat er een preventief effect vanuit en past iedereen zijn rijgedrag aan, het kastje kan immers in iedere vrachtwagen zitten’, licht directeur Fred Driessen toe. Productiebedrijven zonder eigen werkplaats, maar die wel zelf hun producten vervoeren, kunnen een beroep doen op hun dealer. Zowel voor het inbouwen van het kastje als voor het uitlezen van het systeem.
Cruisecontrol
Per auto is een verbruiksnorm vastgesteld, want een standaardnorm heeft geen zin omdat de rijomstandigheden van iedere auto verschillen. Dat het kastje een geavanceerd technisch hoogstandje is, blijkt uit alle facetten die kunnen worden gemeten. Een greep uit de vragen waarop het systeem antwoord geeft: Hoeveel procent van de rijtijd draaide de auto stationair? Hoe vaak gebruikte de chauffeur de cruisecontrol? Is genoeg gebruikgemaakt van de uitrolmogelijkheden van de auto? Hoe vaak en hoe hard is er geremd? Heeft het ABS-systeem moeten ingrijpen? Wordt er maximaal gebruikgemaakt van het rijden in het juiste toerengebied? Wat was de gemiddelde snelheid? Hoe is geaccelereerd? Bij een automaat: Hoe vaak gebruikte de chauffeur de kick down?
Persoonlijk gesprek
De resultaten van de meting worden onder vier ogen met de chauffeur besproken. Hoewel vooral het menselijk gedrag wordt vastgelegd, kan het ook zijn dat daar niets mis mee was. Mocht tijdens zo’n gesprek de chauffeur benadrukken dat hij precies reed zoals het zou moeten, maar dat het verbruik toch heel hoog is, kan het zijn dat er iets mis is met de techniek van de auto. ‘Zo niet, kan er ook sprake zijn van fraude. Een groot voordeel dat je dat ook boven water krijgt.’ De brandstofcijfers van alle auto’s en de normen worden bekendgemaakt via een lijst, die wordt opgehangen op het prikbord in de kantine. Is de norm gehaald dan staat het verbruikcijfer afgedrukt in groen. Is dat niet gebeurd, staat het cijfer in rood. ‘Wij zijn tot nu toe zeer tevreden over het ingezette traject. We gaan er zeker mee door en leggen de lat steeds iets hoger, want het kan altijd beter. Ik kan iedere ondernemer die goederen vervoert, dan ook dit soort maatregelen aanraden.’
Prefab wanden
Het vervoer van prefab betonnen wanden is de specialiteit van dit transportbedrijf. Met 55 trekkers en 150 opleggers worden deze activiteiten uitgevoerd voor diverse opdrachtgevers in Nederland, België, Duitsland en Engeland. Omdat de vestigingen van klanten nogal verspreid liggen, staan de trekker- en opleggercombinaties op diverse locaties geparkeerd. Tweede poot van Driessen Transport is de afdeling grondwerken, waarvoor circa tien vrachtwagens en diverse mobiele kranen en loaders beschikbaar zijn. Derde afdeling is het verhuren van machines voor spooronderhoud. Ook heeft deze transporteur een eigen werkplaats voor service en onderhoud van het eigen materieel.