Toyota Material Handling is overgegaan tot het volledig digitaliseren van de BMWT-Keur. Dit betekent dat alle keuringen digitaal worden afgemeld bij de BMWT. De traditionele papieren keuringsformulieren zijn vervangen door digitale checklisten. Hierdoor verloopt het administratieve proces veel efficiënter.
Toyota Material Handling voert jaarlijks ongeveer 18.500 keuringen uit. De keurmeesters maakten voorheen gebruik van papieren keuringsformulieren. Ook de gehele administratieve verwerking werd handmatig gedaan. In de nieuwe situatie vult de keurmeester op zijn PDA het keuringsformulier in en laat hij deze digitaal door de klant ondertekenen. Met één druk worden alle relevante gegevens doorgestuurd naar zowel de klant als de Toyota Material Handling back office in Ede. De keuringsdata worden vervolgens gesynchroniseerd naar de BMWT en de keuring wordt direct afgemeld. De klant ontvangt na de keuring direct per email het digitale keuringsformulier samen met de werkbon, zodat hij snel inzage heeft welke werkzaamheden aan de truck zijn uitgevoerd. Het zoekraken van keuringsformulieren behoort hiermee tot het verleden.
Kwaliteit verbeteren
Ook zijn er geen problemen meer met de onleesbaarheid van formulieren. ‘Onze serviceorganisatie werkt al sinds 2003 op het digitale EASY platform, ons service administratie- en planningsysteem. Het was eigenlijk een logische stap om de BMWT-Keur binnen de eigen EASY toepassing te integreren, met als resultaat een verkorting van het administratieproces en een nog betere serviceverlening naar de klant’, aldus Ronald Ruiter, manager service support Toyota Material Handling. Voor de BMWT betekent de digitale werkwijze van Toyota Material handling vooral een kwaliteitsverbetering van de BMWT-Keur. De afmelding vindt direct plaats, zodat steekproeven ook sneller na de daadwerkelijke keuring mogelijk zijn. Dit komt de betrouwbaarheid van de steekproeven ten goede. Zo kan de BMWT de kwaliteit van veiligheidssysteem dus beter waarborgen.