Open of dicht? Op volle kracht door of op halve kracht? Ondernemers in de maakindustrie staan deze weken voor de keuze of zij hun bedrijf open houden of toch sluiten in de zomerperiode. Een rondje langs de velden van de industrie levert wisselende reacties op, maar één ding is wel duidelijk: zomaar dicht gaan is er niet vaak meer bij.
‘Wij zijn gewoon altijd open’, laat technisch directeur Barend Knoll van N. Knoll Smederij Constructie en Laswerk weten. ‘Dat geldt voor zowel de werkvoorbereiding als de productie. Alles loopt gewoon door.’ N. Knoll uit Maasdijk is met elf man actief op het gebied van staalconstructies, trappen en hekwerken en kasverwarming. Knoll: ‘Hoewel we veel voor de bouw doen, zijn we niet afhankelijk van de bouwvak en werken wij gewoon door. Natuurlijk is het rustiger en zorgen we dat de vakanties van de werknemers een beetje verspreid worden, waardoor we met halve bezetting doorgaan.’
Volgens de technisch directeur zijn de zomerweken ook een gelegenheid om voorraden en de boel intern weer op orde te brengen. ‘Als dan de bouwvak erop zit, en de opdrachten weer toenemen, zijn we er direct klaar voor. We zitten er nu middenin, maar half augustus trekt het weer aan.’
Catsburg
Henk Catsburg van Catsburg Dak- en Gevelbekleding kijkt anders tegen de zomermaanden aan. ‘Al zou je open willen blijven, dan lukt het niet. Alle leveranciers en opdrachtgevers zijn met vakantie, dus er is niemand te bereiken.’ De directeur sluit daarom al sinds jaar en dag zijn bedrijf tijdens de bouwvak. ‘Wij zijn afhankelijk van de bouw en de grote aannemers gaan hier gewoon allemaal dicht, dus wij moeten ook wel. Je kunt niet open zijn als je toeleveranciers niet bereikbaar zijn.’
Het Almelose bedrijf heeft 44 man personeel in de productie en vier in de werkvoorbereiding en haalt de laatste tijd vooral klussen uit de renovatiemarkt, supermarkten, sporthallen en de utiliteitsbouw. ‘We sluiten straks de deuren vanaf week 30 tot en met 33 en daarna gaan we er weer tegenaan’, vertelt Van Catsburg.
Goed plannen
Van onbereikbare leveranciers heeft N. Knoll weinig last. Knoll: ‘Over het algemeen spreek ik af waar ik iemand kan bereiken. Want als je zaken wilt doen in deze weken, dan moet je ook iemand kunnen bereiken. Sommigen doen dat en sommigen niet. In principe geven de meeste bedrijven ook op tijd door of en wanneer ze dicht gaan. Het is een kwestie van plannen, maar we hebben nu wel doorlopend werk.’
Afgeslankt
Op de oproep van Vraag en Aanbod ‘Open of dicht?’ reageerden veel bedrijven die in afgeslankte vorm de zomerweken ingaan. Zo sluit Spako Food Machinery twee weken haar productie, maar blijft de verkoop en service actief. Ook Tosec, Hentech, Jovi, AVG bedrijven, Pelders Metaal, Duits Engineering, Copal Development, 3DMeet.nl, Timmerije, Van der Velden Construction, Techni Control International en Hazo Techniek laten Vraag en Aanbod weten open te blijven deze zomer. Sommige op minder dagen of in afgeslankte vorm, maar allemaal blijven ze bereikbaar voor service tijdens de bouwvak.
Formaco geeft als voorbeeld dat haar smederij in Italië ook maar één week sluit in augustus. Reden voor het bedrijf om gewoon bereikbaar te zijn in de zomer.
Klanten winnen
‘Door open te blijven, kun je gewoon nieuwe klanten winnen in deze weken’, oordeelt Ronald van Dijk van Bulltec uit Herkenbosch. ‘Er zijn bedrijven die uitwijken in juli en augustus en wij ontvangen ze, als jong bedrijf, graag.’ Bulltec is pas twee jaren jong en specialist in fijnmechanica. ‘We werken veel voor de halfgeleiderindustrie. Het is voor ons als jonge bedrijf ook testen wat het beste uitpakt, maar vooralsnog blijven we open om onze klanten goed te kunnen bedienen. We produceren dus gewoon door. Uiteindelijk zal het ook afhangen van de markt wat we in de toekomst doen.’
Daarbij gaat het wat Van Dijk betreft ook om het gunnen. ‘Dat is belangrijk om de zomer door te komen. Daarnaast is het niet zo dat je een jaar werk op voorraad hebt. De orderportefeuille is misschien twee maanden dik en dan houdt het op. Maar ja: vandaag kan er maar zo weer twee maanden werk bij komen… Nu draaien we in elk geval op volle kracht.’
De Hoop Metaal
Op volle kracht draait De Hoop Metaal zeker niet, maar het bedrijf staat wel de hele zomer paraat met alle diensten op het gebied van constructie- en laswerk. ‘Het is natuurlijk wel een moeilijke periode. Ik zie in onze omgeving dat het heel branchespecifiek is of ondernemers open blijven of niet’, ziet bedrijfsleider Adriaan van Keulen van De Hoop Metaal. ‘Ik zie toch veel bedrijven de deuren sluiten, zeker in de staalbouw, maar ook verspaners. Wij hebben gelukkig genoeg op de plank liggen, maar werken wel zes weken in afgeslankte vorm. Daar zijn we in week 26 al mee begonnen. Je moet dus zorgen dat je wat werk vooruit hebt.’
Extra werk
Dat het ook andersom kan, bewijst Renishaw Benelux. General Manager Philippe Reinders Folmer laat Vraag en Aanbod weten dat zijn onderneming niet alleen zelf open blijft, maar ook nog eens de ondersteuning verzorgt van de klanten van de Franse zusterorganisatie Renishaw SAS. Tijdens de collectieve zomersluiting in Frankrijk neemt Renishaw Benelux de honneurs waar. Dit is mogelijk, omdat het bedrijf over meertalige technici beschikt en rechtstreeks vanuit voorraad kan leveren.
Lage bezetting
De Cromvoirtse geeft tot slot aan tevens open te zijn tijdens de vakantieperiode. ‘We proberen de flexibiliteit en de korte levertijden in stand te houden in deze periode, ook al is de bezetting iets lager’, meldt hoofd Verkoop Gerwin van de Moosdijk. Dan kan de standaard levertijd van twee dagen voor snijwerk of vier á vijf dagen voor snij-/kantwerk soms een dagje langer zijn.’
Alleen voor eigen transport gebruikt De Cromvoirtse twee dagen in de week. Van de Moosdijk: ‘Veel van onze klanten weten dit ook en komen zelf afhalen of er wordt uitgeweken naar een extern transportbedrijf.’ Door bewust open te blijven in de zomerperiode, levert dit De Cromvoirtse nieuwe klanten op. ‘Die kunnen we dan kennis laten maken met onze service en de hoge doorlooptijden’, blikt Van de Moosdijk vooruit.
Open of dicht? Het blijkt in de maakindustrie toch vooral ‘open’ te zijn deze zomer, hoewel elk bedrijf er zijn eigen visie op nahoudt. Misschien is de vraag ‘Open of dicht?’ na de recente crisis wel minder relevant geworden en moet de vraag vanaf nu zijn: ‘Open, maar hoe?…’.