EMO 2011 noteert in zes dagen 4,5 miljard euro aan orders

De EMO heeft zijn reputatie als vlaggenschip van de mondiale metaalbewerkingsindustrie bevestigd. De 2.037 exposanten haalden tijdens deze zesdaagse beurs die afgelopen zaterdag werd afgesloten, een ordervolume binnen van 4,5 miljard euro.

Dat vertelde Wilfried Schäfer, executive director van de Verein Deutscher Werkzeugmaschinenfabriken (VDW), de organisator van de EMO.

Gildemeister meldde een recordorderintake van 847 machines voor een bedrag van 207,6 miljoen euro . Deze machinefabrikant maakt deel uit van de het DMG/MoriSeiki concern, dat als grootste exposant op de EMO geheel hal 2 vulde met meer dan honderd machines.

Wereldkampioenschap

‘De EMO trok in zes dagen ongeveer 140 duizend bezoekers uit meer dan honderd landen. De gekwalificeerde bezoekers konden duizenden technische innovaties bekijken. De EMO Hannover is meer dan een tentoonstelling. Het is het wereldkampioenschap van de machine-industrie, en hier komen de ‘champions”, is de mening van Detlev Elsinghorst van de EMO Hannover.

Meer dan de helft van de bezoekers (55 procent) kwam naar Hannover met concrete investeringsplannen; onder de buitenlandse bezoekers bedroeg dit percentage zelfs 75. Ongeveer de helft van alle deelnemers zei dat hun investeringen waren gericht op uitbreiding van de productie, terwijl 20 procent zei voor het eerst met aankoopplanen naar de EMO te zijn gekomen.

Toenemende globalisering

‘De sterke internationale uitstraling maakt de EMO uniek in de industrie, en is een belangrijke factor in het succes’, aldus Schäfer, eraan toevoegend dat hij de EMO ziet als een weerspiegeling van toenemende globalisering.
Dit werd onder andere uitgedrukt in een verschuiving van de buitenlandse aanwezigheid, met een stijging van meer dan 6,5 procent.

De volgende EMO Hannover staat gepland voor 16-21 september 2013.