‘Om niet in prijzenslag in de zogenaamde volumemarkten te geraken, zal de Nederlandse maakindustrie beter en meer moeten inzetten op innovatie. Hiervoor moeten investeringen worden gedaan, maar zeker moeten de OEM’ers en toeleveranciers op een andere manier gaan samenwerken’.
Dit stelt Henri Cocu, sectormanager Industrie van Rabobank Nederland. De grootste bank voor het Nederlandse mkb heeft een visiedocument industrie ‘Beter en sneller innoveren in de maakindustrie’ opgesteld. Dit wordt vandaag, donderdag, gepresenteerd.
Nederland bungelt onderaan
Over de aanleiding zegt Cocu: ‘De implementatie van het lean en mean maken van maakbedrijven heeft in de afgelopen jaren de nodige impact gehad. Dit proces hebben de meeste bedrijven nu achter zich en ze kunnen zich dus nu gaan focussen op innovatieprocessen.’
‘Binnen de innovatieve ‘wereld’ zien we dat het Nederlandse bedrijfsleven, ten opzichte van andere EU-landen, onderaan bungelt als het gaat om uitgaven aan onderzoek en ontwikkeling. Dit brengt een groot risico met zich mee, kijkend naar de internationale concurrentiepositie van de Nederlands industrie. Innoveren moet en kan beter en het is cruciaal om te overleven.’
Beter en slimmer
Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat het bijvoorbeeld belangrijk is dat het contact tussen OEM’ers en toeleveranciers indringender wordt. Cocu: ‘OEM’ers en toeleveranciers spreken elkaar hoofdzakelijk op het niveau van inkoop. Er wordt nog te weinig gekeken hoe elkaars competenties kunnen worden ingezet bij bijvoorbeeld productinnovaties. Hoe kan een product beter en slimmer worden gemaakt en wat kunnen we hierbij voor elkaar betekenen. Hiervoor moeten de marketeers, techneuten en projectmanagers meer en gestructureerder gaan samenwerken.’
Het visiedocument industrie gaat onder andere in op de essentie van de industrie voor Nederland en het belang van de aansluiting bij de Europese top. Verder constateert de Rabobank dat er een toenemende strijd en dynamiek op het wereldtoneel gaande is. Hierop is innoveren het antwoord.
Groei financieringen
Rabobank Nederland heeft een marktaandeel in het mkb van 43 procent. Ook dit jaar is de kredietverlening binnen dit marktsegment met 4 procent gegroeid. ‘Ondanks de periode van laagconjunctuur, betekent het dat bedrijven nog steeds wel willen investeren. Maar het geeft ook aan dat banken de financieringen nog steeds willen aan gaan. Uiteraard willen we als financieringsinstelling wel wat meer onderbouwing voor een financieringsaanvraag, maar dat lijkt me, gezien de sterk veranderende wereld, logisch.’
Rabobank – Beter en sneller innoveren in de maakindustrie. |