De nieuwe Ramspolbrug tussen Ens en Kampen wordt gefundeerd op prefab betonnen pijlerbakken van Haitsma Beton. Dit levert bij de bouw belangrijke tijdwinst op. Elke pijlerbak bestaat uit drie zware elementen van 95 tot 97 ton, die op stalen buispalen worden gemonteerd.
Het kunstwerk is onderdeel van een nieuw 6 km lang snelwegtraject in de N50. Opdrachtgever Rijkswaterstaat realiseert hiermee de eerste moderne energieneutrale brug ter wereld.
Het gebruik van prefab in plaats van in het werk gestorte pijlerbakken bespaart kostbare bouwtijd. Zo is er minder voorbereiding nodig en zijn uitkisten, wapening aanbrengen en storten in het werk niet aan de orde.
Buispalen
Inmiddels zijn de eerste bakken (cases) geleverd en door Van Hattum en Blankevoort gemonteerd. Projectcoördinator Bauke Eggenkamp: ‘Wij hebben voor prefab bakken gekozen om zo snel mogelijk boven de waterlijn te kunnen werken.’ De elementen zijn gemonteerd op een stalen opvangconstructie, die op stalen buispalen rust. Tegelijk met het volstorten van de buispalen (bovenste zeven meter) wordt de betonnen vloer van de prefab bakken gestort.
‘Voor ons is de grootste uitdaging om in korte tijd een brug te bouwen met zo weinig mogelijk hinder voor de omgeving. Dat Haitsma Beton de bakken kon produceren, terwijl wij de palen plaatsten, leverde belangrijke tijdswinst op.’
Medio november 2011 worden de laatste prefab elementen geleverd. Haitsma Beton vervoert alle elementen over water.
Ramspolbrug
De nieuwe Ramspolbrug wordt een flink kunstwerk dat breder en hoger is dan zijn voorganger. Om de overspanning van 547 meter en breedte van 34 meter te realiseren bouwt Van Hattum en Blankevoort de brug op zeven ellipsvormige pijlerfundaties. De brug wordt in het voorjaar van 2013 opgeleverd.