MCB werkt aan volle retourvrachten met pilot ‘metal 4 metal’

MCB Nederland is actief betrokken bij het simpeler maken van de logistieke materiaalstromen. Eén van de activiteiten is de pilot ‘Metal 4 metal’. In deze pilot bij drie klanten wordt onderzocht in hoeverre de staalleverancier zijn staalleveringen kan combineren met retourvrachten contourschroot.

Het bedrijf wil hiermee zijn vrachtwagens beter benutten. De vrachtwagens leveren het gevraagde staal aan de klant en nemen het overgebleven contourschroot mee terug.

‘De pilot is opgezet voor bedrijven die werken met contourplaten op hun lasersnijmachine of pons/snijmachines. Zo’n machine verbruikt op jaarbasis zo’n 100 ton contourstaal’, weet Ton Janssen, directeur sales van MCB Nederland. Met het gegeven dat er gemiddeld 20 tot 30 procent contourschroot overblijft, levert dat op jaarbasis per machine 20 tot 30 ton afval op. Janssen: ‘Dagelijks rijden er zeventig vrachtwagens op en neer van Valkenswaard naar de klant en komen nu nog leeg terug. Als we deze pilot in ons totale klantenbestand zouden uitrollen, dan gaat dit drastisch veranderen. Eén op de vier wagens komt dan vol terug.’

MCB is nog niet klaar met de pilot, er zijn nog verbeteringen mogelijk. Janssen noemt de pallets waarop het staal nu nog wordt geleverd. ‘Ideaal zou zijn als we het staal leveren in bakken waar het contourafval ook weer in terug gaat. Dat heeft flinke consequenties voor de klant, omdat die nu nog is ingesteld op hout. In het eerste kwartaal 2012 nemen we een beslissing over of en hoe we deze pilot een vervolg gaan geven’, besluit de salesdirecteur.


MCB Nederland