A+A in Düsseldorf houdt de stijgende lijn vast. Er worden op deze vakbeurs en congres die worden gehouden van 5 tot en met 8 november, opnieuw ruim 1.600 exposanten verwacht. Deze presenteren een omvangrijk producten- en dienstenspectrum rond de tentoonstellingszwaartepunten persoonlijke bescherming, veiligheid op de werkvloer, speciale uitrustingen voor bescherming bij rampen en gezondheid op het werk.
Bepaalde aspecten staan extra in de spotlights, zoals Joachim Schäfer, directeur van Messe Düsseldorf, toelicht: ‘Vooral de markt voor corporate fashion/image wear groeit. Voor dit specifieke segment binnen de beroeps- en beschermingskleding dat sterk door de mode wordt beïnvloed, zullen we met ons exposantenaanbod en de A+A-modeshow nieuwe doelgroepen voor A+A kunnen aantrekken, zoals beslissers van bedrijven die behoefte hebben aan op maat geproduceerde kleding.’
Tegen de achtergrond van de demografische verschuivingen en het toenemende gezondheidsbewustzijn, neemt ook een thematische ‘klassieker’ uit het A+A-programma een grotere rol in. ‘Steeds meer bedrijven zien in dat gezondheidsmanagement een belangrijke succesfactor is. Uitgangspunt is het prestatievermogen van medewerkers volop te kunnen inzetten maar daarbij fysieke en psychische belastingen te voorkomen. A+A toont de gehele inhoudelijke bandbreedte van corporate health’, aldus Birgit Horn, projectleider van A+A over het aanbod van de vakbeurs, het congres en de speciale tentoonstellingen. Zo zal het themapark ‘Workplace-Design’ in hal 10 zich richten op het thema ergonomische werkplekinrichting en voorbeelden van oplossingen voor verschillende branches en belastbaarheidsprofielen tonen – van de werkplek op kantoor, de montagekamer of de logistieke verpakkingsafdeling, tot aan voorbeelden gericht op laborato-riumwerkzaamheden. Een in het themapark geïntegreerd forum presenteert tijdens voordrachten ‘best practices’ uit verschillende bedrijfstakken. Ook het tentoonstellingsaanbod op het gebied van corporate health is, duidelijk herkenbaar voor vakbezoekers, in hal 10 ondergebracht. In de buurt is ook het ‘Treffpunkt Sicherheit + Gesundheit’ te vinden, als ontmoetingspunt voor niet-commerciële exposanten (zoals beroeps- en brancheverenigingen, Duitse ongevallenverzekeringen en de International Labour Organization). Op A+A 2013 zullen acht hallen van het beursterrein in Düsseldorf compleet zijn gevuld. De thematische indeling van de hallen volgt duidelijk gesegmenteerd de wandelroute van de bezoekers. Exposanten uit het segment ‘persoonlijke beschermingsartikelen’ (Safety) zijn ondergebracht in de hallen 3, 4, 5 (met het segment Corporate Fashion en de A+A-modeshow), 7.0, 9 en 10.
Veiligheid op werkvloer
Een logisch vervolg op het ‘safety-aanbod’ voor de individuele bescherming zijn de security-thema’s veiligheid op de werkvloer en speciale uitrustingen voor bescherming bij rampen in de hallen 6 en 7a. Hier zijn ook het bekende themapark ‘Betrieblicher Brand- und Katastrophenschutz’ (hal 6 / partner: bedrijfsbrandweerorganisatie Duitsland WFV en THW) en het Innovatiepark Safety & Security (hal 7) te vinden waar door middel van live-demonstraties en presentaties over innovatieve producten en dienstverlening de bezoekers worden geïnformeerd.
Het partnerland van A+A 2013 is Turkije. Op basis van de omvang van de beroepsbevolking, een bovengemiddelde economische groei in de afgelopen jaren en ambitieuze politieke doelstellingen voor de verbetering van de arbeidsomstandigheden, geldt Turkije als lucratieve markt van de toekomst voor de aanbieders van beschermende artikelen en veiligheidsoplossingen. In het kader van A+A 2013 is een Duits-Turkse dialoog over beschermingsmaatregelen voor werknemers gepland waar belangrijke brancheverenigingen, instituten en de politiek bij betrokken zullen zijn.