Kleine aannemers B&U, klusbedrijven en installateurs kiezen bij renovatie- en onderhoudswerkzaamheden eerder voor een milieubewust of groen merk dan consumenten. Verder investeren consumenten nu liever in hun eigen woning in plaats van te verhuizen.
Dit blijkt uit de de Renovatie Monitor 2008, een onderzoek door USP uitgevoerd in opdracht van BouwKennis onder ruim 1.800 consumenten, ruim vierhonderd professionals en meer dan honderd woningcorporaties.
De helft van de professionals geeft aan het eens te zijn met de stelling ‘Ik kies bij het renoveren eerder voor een milieubewust/ groen merk dan een merk dat dit niet is’. Bij consumenten daarentegen geeft slechts een kwart van de woningeigenaren en één op de vijf huurders aan het met deze stelling eens te zijn.
Een mogelijke reden voor dit verschil kan zitten in het bewustzijn en de kosten. Professionals zijn dagelijks bezig met vooral renovatie– en onderhoudsactiviteiten en zien daardoor meer het belang in van duurzaam en milieubewust bouwen dan consumenten. Consumenten kijken eerder naar de eigen belangen en dan met name de kosten. Zo zegt bijvoorbeeld driekwart van de ervaren klussers met een koopwoning dat zij de klus met name zelf doen omdat dat goedkoper is dan uitbesteden.