Op ruim 40 procent van de scholen daalt het aantal lesuren van het vak techniek. Bij 6 procent van de scholen wordt het vak sinds afgelopen schooljaar zelfs helemaal niet meer gegeven.
Dat blijkt uit een enquête die de Vereniging Docenten Techniek (VeDoTech) onder haar leden heeft gehouden. Bezuinigingen en meer nadruk op vakken als Nederlands, Engels en wiskunde zijn de belangrijkste overwegingen van scholen om techniek naar de achtergrond te schuiven. De resultaten van het onderzoek zijn opvallend, aangezien de overheid en het bedrijfsleven uitdrukkelijk vragen om meer aandacht voor techniekonderwijs. Zo maakte minister Kamp van Economische Zaken afgelopen week nog bekend dat het kabinet in 2013 een Techniekpact zal afsluiten met werkgevers, het onderwijs en de vakbeweging.
Geen afstemming met bedrijfsleven
VeDoTech stuurde haar enquête in november naar de 360 leden, van wie er 115 de vragenlijst invulden. De respondenten zijn uit alle geledingen van het voortgezet onderwijs afkomstig. Slechts 4 procent van de docenten geeft aan dat het aantal techniekuren op school is toegenomen. Bij 49 procent is het aantal uren gelijk gebleven. Bij de meeste scholen (41 procent) beslaat het techniekonderwijs 2 uur per week. Bij 30 procent is dat 0 of 1 uur. Hoewel de roep om een betere samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven luid klinkt, geeft 82 procent van de respondenten aan dat er geen afstemming is tussen de school en het regionale bedrijfsleven over de invulling van het vak.
Alarmerend
De VeDoTech-leden noemen een oplossing voor het teruglopende aantal techniekuren op het lesrooster dringend gewenst. Techniek als verplicht vak wordt daarbij het vaakst als oplossing geopperd. Daarnaast denken de docenten aan het beter en meer promoten van het vak techniek en aan een intensievere samenwerking met andere bètavakken. VeDoTech-voorzitter Huub Huijs reageert: ‘De uitslag van deze enquête is alarmerend. Alle maatregelen van de overheid ten spijt is er steeds minder aandacht voor techniek, wat weer gevolgen zal hebben voor de doorstroom naar technische vervolgopleidingen. Mij lijkt een doorlopende leerlijn voor techniek dringend gewenst. Maar maak van techniek op zijn minst een verplicht vak, net als gym. Dat is de enige waarborg dat het niet van het rooster verdwijnt.’