ABN AMRO: co-creatie en 3D-printing zet Nederlandse industrie op z’n kop

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

AMSTERDAM ‘De Nederlandse industrie wordt op z’n kop gezet door de opkomst van 3D-printing en co-creatie. Een transitie met een grote impact voor de Nederlandse (industriële) ondernemer. Dit schrijft ABN AMRO in haar sectorrapport over de industrie.

De industrie kan de meeste waarde behalen uit de kwaliteit van het idee. Dit is nu al gebruikelijk in de muziek- en filmindustrie. Dat is een flinke verandering die wellicht afschrikt. Maar volgens ABN AMRO een niet te missen kans, die zeker benut moet worden.

Nederlandse markt

De vooruitzichten voor 3D-printing zijn rooskleurig. De verwachting is dat er in 2016 een wereldwijde markt is van 3,1 miljard dollar van geprinte artikelen en 5,2 miljard dollar in 2020 (rapport Wohlers Associates, 2011). Voor de Nederlandse ondernemers betekenen deze cijfers een verschuiving van werkzaamheden. Niet meegaan met deze stroom, leidt tot achterstand vindt David Kemps, sector banker Industrie bij ABN AMRO.


‘Dit heeft grote gevolgen voor de Nederlandse markt. We moeten zowel co-creatie als 3D-printing omarmen. Dit is ónze kans om productie weer binnen de Nederlandse grenzen te krijgen. Er kan echt al heel veel met 3D-printtechnologie. Dit zie je terug in de medische sector. De helft van alle gehoorapparaatjes wordt namelijk al geprint en de implantatie van een 3D-geprinte kunstkaak haalde alle voorpagina’s.’ De digitale revolutie zorgt er samen met 3D-printing voor dat er vaak geëxperimenteerd wordt. ‘Wat zeker is, is dat er meer onverwachte, ongedachte successen zullen zijn. Echte innovaties’, legt Kemps uit.

Game changer

Door lokaal producten te printen, zal het voor bedrijven niet meer nodig, of zelfs aanlokkelijk, zijn om componenten of producten te laten maken in lagelonenlanden. 3D-printing maakt een seriegrootte van één mogelijk en bespaart veel transport, energie en grondstoffen. Doordat niet langer het onderdeel of eindproduct gedistribueerd wordt, kan 3D-printing ook de logistieke sector drastisch veranderen. De impact is dus groot, beaamt Kemps. ‘Groothandels, distributie en retail gaan dit merken. Zij worden uitgeschakeld als consumenten en fabrikanten via internet onbeperkt toegang hebben tot werktekeningen, om vervolgens zelf te printen.’

Intellectueel eigendom

Kemps benadrukt daarmee een belangrijk onderwerp binnen co-creatie en 3D-printing. De waarde zit ‘m steeds meer in het ontwerp- en ontwikkelproces. Daar zit meteen ook het gevaar. Kemps: ‘Hoe ga je om met het intellectuele eigendom en het auteursrecht van een innovatie of product? Als je dit niet goed regelt, ontstaan er precaire situaties. Zorg ervoor dat je er vooraf goed over nadenkt en maak de afspraken zo helder mogelijk.’



Het sectorrapport ‘Hype, Haarlemmerolie of harde waardecreatie?’

Fablab – 3D printen op ESEF 2012.JPG