In de visie wordt speciale aandacht besteed aan 3D-printen. In vier interviews vertellen Jack Heijer (Heijcon), Ricard van de Vrie (LuxeXcel), Krista Polle (TNO) en David Kamps (sector banker industrie ABN-Amro) hun mening over 3D-printen. ABN-Amro ziet dat de printtechnieken in rap tempo verbeteren en de mogelijkheden voor industriële toepassingen snel toenemen. ‘3D-printing is geen wondermiddel, het biedt innovatieve bedrijven wél de mogelijkheid om zich te onderscheiden’, vertelt Kamps.
‘De eindklant krijgt een steeds grotere invloed op producten. 3D-printing maakt maatwerk mogelijk. Daarnaast bespaart het veel afval en dus onkosten en worden voorraden overbodig doordat vraag en productie direct op elkaar kunnen aansluiten. Het beïnvloedt het maakproces en de hele manier van denken. Het is dus belangrijk dat de Nederlandse industrie het oude industriële denken los laat, niet verkrampt door de huidige economische stand van zaken en als echte ondernemers nieuwe kansen aan gaat pakken die 3D-printing mogelijk maakt.’
De economische crisis en dalende prijzen zetten de omzetten in de Nederlandse industrie in 2012 onder druk. In 2013 komt hierin weinig verbetering. ABN AMRO verwacht pas in 2014 dat de economie in de eurozone zich licht herstelt. In regio’s buiten de Europese Unie – met name in de Verenigde Staten en opkomende economieën – is sprake van sterke economische groei. Voor bedrijven die zich op deze markten richten, zijn de vooruitzichten veel gunstiger dan voor spelers die zich op de binnenlandse markt en de eurozone richten.
Bedrijven in de industriële sector hebben niet alleen te maken met een zwakkere economie, maar ook met toenemende concurrentie. Hierdoor is het essentieel dat de kosten omlaag gaan en de productiviteit omhoog. Dit is mogelijk door bedrijfsprocessen te automatiseren en in de productie robotisering toe te passen. In de technische groothandel kunnen de voorraadniveaus aanzienlijk worden gedrukt door het slim in- en uitfaseren van producten. En producenten van metaalproducten kunnen kosten besparen door standaardbewerkingen uit te besteden aan goedkoper opererende specialisten, al dan niet in lagelonenlanden. Ook de verpakkingsmiddelenindustrie merkt een duidelijke focus op kosten ten tijde van crisis. Hoewel klanten duurzaamheid willen en dus waakzamer zijn op het gebruik van kunststof, is het marktaandeel bioplastic – door de hogere kostprijs – nog maar 1,5 procent van de mondiale kunststofproductie.
Visie op industrie – ABN AMRO mei 2013. |
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…