Accell uit Heerenveen haalt productie fietsenframes terug uit China

Foto van: De redactie
Geschreven door De redactie

Accell Group uit Heerenveen laat de frames voor haar bakfietsen niet langer in Azië maken, maar haalt de productie naar Drachten. De fietsfabrikant gaat daarvoor een samenwerkingsverband aan met Metalis de komende jaren.

Metaalbedrijf Metalis uit Drachten gaat de komende jaren 100.000 fietsframes maken voor de Accell Group uit Heerenveen. De fietsfabrikant was volgens eigen zeggen al lang op zoek naar een geschikte partij in Nederland en zegt dat de stap van reshoring past bij de duurzame producten die het nastreeft.

Daarnaast zijn er ook andere voordelen verbonden aan de productie dichtbij huis. ‘Er zijn nu veel kortere levertijden en we kunnen veel sneller inspringen op de veranderende vraag vanuit de markt’, zegt Dirk Tinga, manager bij Accell, tegen Omroep Friesland.

Snijden, buigen en lassen

De metaalbewerkingen bij Metalis zullen bestaan uit het snijden, buigen en lassen van onderdelen aan de frames. De lokale omroep stelt dat de metaalbewerkers zo 45 minuten aan één frame werken. Geale Tadema, directeur-eigenaar van Metalis, geeft aan dat er 5 tot 8 fte betrokken zal zijn bij de productie.

Lokaal ecosysteem

Daarnaast zou er ook indirecte werkgelegenheid zijn. ‘De materialen komen zoveel mogelijk uit Friesland, van een grote leverancier uit Sneek. Zo samenwerken in de keten, daarmee kun je je onderscheiden en dat is wel mooi dat je als Friese bedrijven dat onderling zo kunt oplossen’, aldus Tadema.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reacties (2)

  1. De Acell group o.a sluit over de ruggen van fietsdealers deals met chinese fabrieken onder door goedgekeuring van lobbyisten in Brussel en diens medeweten worden andere ( lees derden) handelaren in fietsen en accessoires buiten gesloten. Voorts wordt er Anti dump heffing geheven op elke import van fietsen en fietsaccessoires en onderdelen. Het smerige hieraan is dat onafhankelijke fietsgroothandels en fietsenbouwers die buiten de Acellgroup opereren van binnenuit worden buitengesloten.

  2. Dit is het voordeel als transsport zo duur is per container. dan komt er weer werkgelegenheid terug naar Nederland.
    Ben bang dat we dan ook die 8 Chinezen naar Friesland moeten halen of Polen/Roemenen om die 18656 frames per jaar te kunnen maken.