Dat industrie-stootdempers niets te maken hebben met auto-stootdempers, is ondertussen algemeen bekend. Dat de toekomst in de automatisering en montagetechniek aan nieuwe dempers met ‘het koppie’ toebehoort, vermoeden daarentegen maar weinig mensen. ACE Stoßdämpfer GmbH stelde dit jaar op de Motek in Stuttgart zo’n model voor dat ontstaan is uit een samenwerking met de onderneming ERAS uit Göttingen.
Bij het prototype, dat voorlopig uitsluitend voor demonstratiedoeleinden gemaakt is, past een industrie-stootdemper van de MAGNUM-serie van ACE zijn instelling actief aan de respectievelijk noodzakelijke demping aan. Daarbij worden verschillende massa’s telkens op een schuin oppervlak 40 graden in vrije val op twee geleiderails op een slede naar beneden gebracht. Per 8 kg tussen 12 en 44 kg kan de massa direct aan het apparaat ingesteld worden.
Het actieve element wordt door een door ERAS ontwikkeld meet- en controllerapparaat in het spel gebracht, dat met het instelsegment van de demper gekoppeld wordt. De software bepaalt de vereiste instelling van de stootdemper en geeft deze door aan de actieve instelling van de demper. Het resultaat is een optimale afremming van de gekozen massa, die het werk van constructeurs binnen afzienbare tijd significant zal verlichten.
Hoge energieopnames
De eerste telescoop-stootdempers van de Rijnlanders hebben daarentegen het werk in Duitse ondernemingen reeds opgenomen. Bij deze innovatieve machine-elementen, die geconcipieerd zijn voor het opnemen van effectieve massa’s aan draaitafels en grote robotten, lopen tijdens de demping meerdere komzuigers als een telescoop in elkaar en maken zo hoge energieopnames mogelijk. Ze waren, zoals de nieuwe ERF-dempers die voor het eerst aan het brede publiek voorgesteld werden, te vinden in de zogeheten ‘Innovatiehoek van Motek‘.
Ook met de ERF-types wijst ACE een nieuwe trend aan: het is nu voor het eerst mogelijk de dempingskracht via een viscositeitwijziging elektronisch te sturen. Fluïde of elektroheologische vloeistoffen, ook ERF genoemd, bevinden zich in een aangelegd elektrisch veld. Naargelang de sterkte ervan wijzigt de viscositeit van de vloeistof. Als men deze fluïde in dempingelementen gebruikt, kan de kracht van de gewenste demping via de gewijzigde viscositeit elektronisch gestuurd worden.