Op donderdag 25 april openen bèta en technische bedrijven, onderzoeks- en onderwijsinstellingen hun deuren voor meisjes van 10 tot 15 jaar. Tijdens Girlsday, jaarlijks georganiseerd door VHTO, maken dit jaar ruim achtduizend meisjes kennis met de fascinerende wereld van bèta, techniek en ICT. Prinses Máxima geeft op donderdagochtend het startsein in aanwezigheid van minister Bussemaker bij TNO in Den Haag voor alle Girlsday-activiteiten in Nederland.
De activiteiten die plaatsvinden in het kader van Girlsday zijn divers. Ruim 280 grote en kleinere bedrijven organiseren doe-activiteiten, rondleidingen, workshops, quizzen, wedstrijden, pitches en speeddates met vrouwelijke bèta/technische professionals voor meisjes uit het basis- en voortgezet onderwijs. Alles met één doel: jonge meisjes zich beter én breder te laten oriënteren op hun toekomstige studiekeuze.
Máxima
Jet-Net partner TNO opent speciaal voor deze landelijke kick-off haar deuren voor Prinses Máxima en zestig meisjes uit groep 8 van de Duinoordschool en uit de tweede klas van het Hofstad Lyceum om gezamenlijk het startsein te geven. De meisjes krijgen Girlsday-activiteiten aangeboden en ervaren welke mogelijkheden een bèta/technische opleiding hen kan bieden.
Participatie meisjes
VHTO, Landelijk expertisebureau meisjes/vrouwen en bèta/techniek organiseert Girlsday jaarlijks op de vierde donderdag van april. Relatief weinig meisjes kiezen in Nederland voor een bèta/technische (vervolg)opleiding. VHTO wil daarom dat jonge meisjes zich beter en breder oriënteren op hun toekomstige studiekeuze en streeft er naar de participatie van meisjes en vrouwen aan bètawetenschap, techniek en ICT in Nederland te vergroten. Op die manier kan het verwachte tekort aan bèta/technici worden opgelost.
Steeds meer deelnemers
Sinds 2006 is Girlsday een jaarlijks terugkerend evenement waar steeds meer meisjes via hun school aan meedoen. In 2010 namen 2.600 meisjes deel aan Girlsday, in 2013 is dit aantal gestegen naar ruim 8.000 meisjes. Steeds beter raakt Girlsday ingebed in het curriculum van scholen en maakt het onderdeel uit van LOB-activiteiten. Ook steeds meer bedrijven zien nut en noodzaak voor het vroegtijdig interesseren van meisjes voor bèta, techniek en ICT.