Alles voor de werkplaats

Foto van: Erik van Huizen
Geschreven door Erik van Huizen

Het nieuwe magazijn staat al vol, maar de showroom moet voor een groot deel nog worden gevuld. Vier jaar lang is er gewerkt aan het nieuwe pand van Valkenpower in Maasbracht. Het familiebedrijf levert met zo’n 6.000 artikelen ‘alles voor in en om de werkplaats’.

Bart is samen met Ginger (links) en Sharon eigenaar van Valkenpower. (Foto: Valkenpower)

Het verhaal van het familiebedrijf begon ruim 60 jaar geleden met het slopen van schepen en later met vooral een Amerikaanse legerhandel. Mede-eigenaar Bart Valkenburg werkte vroeger als kind al in deze dumpstore. De dumpstore bestaat nog steeds en staat op een steenworp afstand van het nieuwe pand. Valkenpower is een afsplitsing daarvan. ‘We zijn groot geworden met handel in tweedehands spullen’, vertelt hij. ‘Het was in de tijd dat bijvoorbeeld een compressor nieuw niet te betalen was, dus iedereen zocht een tweedehands exemplaar. Maar die tijd is helemaal veranderd. De nieuwprijzen zijn nu veel lager. Mijn vader en oom zijn daarom zo’n 19 jaar geleden al rechtstreeks naar fabrieken gegaan om te kijken wat het nieuw zou gaan kosten. Ze waren echte pioniers voor die tijd. Zo zijn ze begonnen met kleine benzine en diesel generatorsetjes voor een leuke prijs. De naam Valkenpower was hiermee een feit. Omdat de markt voor de generatorsetjes afnam, zijn ze ook naar andere producten gaan kijken. Toen ik nog op school zat, werd het daardoor heel erg druk in het handelsbedrijf. Zo druk, dat werd gevraagd of ik wilde komen helpen. Dat ben ik gaan doen en ik ben niet meer weggegaan.’

En toen kwam de volgende generatie aan het roer van het bedrijf. Samen met zijn nichtjes Ginger en Sharon is Bart het aanbieden van gereedschappen en equipement voor de automotive en de industrie en logistiek verder gaan ontwikkelen.

Meer ruimte

valken
Foto: Erik van Huizen

Het nieuwe magazijn is al operationeel. Het is de plek waar straks het assortiment van 6.000 artikelen moet komen te liggen. Het magazijn wordt ook meer geautomatiseerd. Nu wordt er nog op vertrouwd dat het personeel precies weet waar alles ligt. Maar dat is volgens Bart bijna niet meer te doen. ‘Straks wijst het systeem automatisch waar je moet zijn. Daar zijn we nu nog bezig, dat heeft nog best veel voeten in de aarde.’ Dit jaar hoopt Valkenpower volledig open te kunnen gaan. De drie verdiepingen tellende showroom staat al behoorlijk vol. ‘De laatste vier jaar zaten we in de bouw. We hebben zo gebouwd dat we de bestaande hal konden laten staan en de nieuwe hal A er naast konden bouwen. Het oude gedeelte is nu helemaal weg. Dat was  ongeveer het formaat van de nieuwe hal B, maar dan laag en met een puntdak. Daar konden wij niet veel in kwijt, wij konden daar maar twee meter de hoogte in. Nu staat er een compleet logistiek centrum van 6.000 m2.’

Producten die het beste verkopen zijn de palletwagens, maar ook hefbruggen en compressoren. Kortom benodigdheden die iedereen in de werkplaats nodig heeft.

Met de paplepel

De producten die Valkenpower verkoopt, komen vanuit de hele wereld, en dan met name Azië. Bart komt al vele jaren in China, en als kind werd hij op jonge leeftijd al meegenomen op zakenreizen, bijvoorbeeld naar internationale beurzen. Het handelen is hem dus met de paplepel ingegoten. Het is volgens Bart de kunst om een leverancier te vinden die een goede kwaliteit levert tegen een interessante prijs. Zo kan hij ook weer interessant zijn voor de klanten van Valkenpower. ‘Belangrijk is dat je het voorwerk goed doet. Als je een gelijk een fabriek selecteert en gaat inkopen, en het is niet goed, dan heeft dat grote consequenties. Dan kan je weer van voren af aan beginnen.’

Samplen en testen

Het rechtstreeks inkopen bij de bron is volgens Bart de belangrijkste kracht van Valkenpower. ‘We weten inmiddels wat je waar kunt halen. Gaandeweg leer je dat wel. Het is in Azië hetzelfde als hier, je kan niet alle fabrikanten over één kam scheren. Als het heel erg goedkoop is, dan is het vaak te mooi om waar te zijn. En je kan er zelf ook iets aan doen. Als je af fabriek iets inkoopt en je kijkt er niet naar hoe het hier wordt gebruikt, dan heb je grote kans dat het in Europa snel kapot gaat. Als je niets zegt krijg je voor een persluchtcompressor af fabriek bijvoorbeeld een met aluminium gewikkelde elektromotor, maar als je tien of twintig dollar meer betaalt, kan je ook koper krijgen. Dat is voor gebruik hier veel beter. Deze dingen halen we eruit door veel te samplen en te testen. Dat hebben door de jaren heen geleerd. Zo zijn we steeds beter geworden in dit soort dingen.’

Om alles goed in de gaten te kunnen houden, maakt Valkenpower ook gebruik van een PLM-systeem voor product lifecycle management. ‘Normaal gesproken hebben fabrikanten dat, maar als importeur ben je verantwoordelijk voor alles wat je Europa binnenhaalt. Alles wat wij inkopen is daarom gesampled, getest, we laten er proeven op los, documenteren alles en proberen het product te verbeteren waar het kan. Hierbij kan het gaan om kwaliteit, maar ook om slimmigheidjes. Want het product moet goed zijn, dat is belangrijk voor ons. Wij willen een langdurige relatie met onze klanten aangaan.’

Private labels

valkenHet nieuwe pand van Valkenpower in Maasbracht. (Foto: Erik van Huizen)

Met de komst van de nieuwe generatie in het bedrijf, is Valkenpower zich steeds meer gaan richten op verkoop aan wederverkopers. Stond in het begin op de artikelen nog de steevast de naam Valkenpower, nu voert het bedrijf verschillende eigen merken, private labels, voor de verschillende productcategorieën. ‘Onze dealers verkopen de producten weer door en dan is het niet fijn als onze naam er op staat. En er komen nog steeds nieuwe merken bij.’

Niet alles gaat overigens via dealers, klanten kunnen ook rechtstreeks bij Valkenpower bestellen. Die keuze is volgens Bart bewust gemaakt. ‘We willen niet voor de volle 100 procent afhankelijk zijn van onze dealers. Maar we adverteren er landelijk niet mee, we doen dat puur voor de regio Limburg. We vinden het belangrijk om ook zelf contact met de klant te hebben. Dat heb ik in het verleden gehad en dat was altijd zeer leerzaam. Vaak krijg je van een dealer toch een ander soort feedback dan de eindgebruiker. Maar voor dealers die onze hele pakket afnemen, maken we wel afspraken dat klanten via hen bestellen.’

De dealers van Valkenpower zitten door heel Europa. ‘Zelfs in Afrika en op Bonaire en Curaçao hebben we dealers.’

Toekomst

In de toekomst wil Bart niet alleen verkopen, maar ook services gaan aanbieden bij equipement. ‘Dat je niet alleen maar producten verkoopt, maar ook een dienst erbij. De markt is inmiddels heel erg transparant. Er zijn zoveel grote Aziatische aanbieders die rechtstreeks in Europa aanbieden, kijk maar naar AliExpress. Ik denk dat voor heel veel laagdrempelige producten waarvoor geen service nodig is, de mensen direct daar gaan kopen. Met het aanbieden van sterke servicegerelateerde producten en diensten stellen wij onze toekomst dus een beetje veiliger.’