‘Een beurs als EuroBlech is voor mijn bedrijf heel belangrijk, zeker om te volgen waar het met de plaatbewerking naar toe gaat. Toen in de jaren tachtig de laser zijn première beleefde op de EuroBlech, waren wij beginjaren negentig een van de eersten in Nederland die een lasersnijmachines in gebruik namen. Dat was een Bystronic van 1.500 Watt.’
Aan het woord is Chris Kepser, directeur-eigenaar van Kepser Pro-Metaal uit Cuijk. Hij gaat in op de laatste ontwikkelingen in de plaatbewerking, de rol van een vakbeurs als EuroBlech en de leveranciers van de investeringen die moeten worden gedaan.
Laser
Kepser was dan waarschijnlijk een van de eerste in Nederland met een lasersnijmachine, zeker is dat de plaatbewerker onlangs een nieuwe lasersnijmachine heeft aangeschaft, een 5 kW Trumpf 3030. Deze keer geen laser met de laatste stand der techniek, dus geen fiber en ook geen 6 kW-machine. Kepser is van mening dat een 6 kW niets extra’s toevoegt aan de zich inmiddels bewezen 5 kW laserbron, waar ze al jaren mee werken. ‘Ik zie (nu) niets in een snijmachine met een fiberlaserbron. Omdat onze producten in het dikkere segment zitten, geloven wij meer in de CO2-laser, misschien dat de toekomst ons op andere gedachten brengt, maar op dit moment nog niet.’
Verder is het motto van Kepser dat een machine best een dag stil mag staan. ‘Dan gaat hij ook weer een dag langer mee. Geen van onze machines is van de bank, dus daar ligt geen druk.’ Overigens heeft het bedrijf niet veel last van stilstand, want beide lasersnijmachines draaien zo’n 4.000 uur per jaar. Een investering in een fiberlaser zou het motto negatief kunnen beïnvloeden, maken we op uit de woorden van Kepser.
Kantbanken
Kepser gaat naar de komende EuroBlech, al was het maar omdat hij nieuwe machines gaat aanschaffen, twee kantbanken, een 3 meter 130 ton en een 4-meter bank 230 ton. Daarnaast zoekt hij ook nog een nieuwe lasrobot. ‘Met de lasrobot heb ik nog niet zo’n haast, maar de eerste afwegingen voor welk merk kantbank het zal worden, hebben we al genomen. In beeld zijn momenteel – in alfabetische volgorde – Bystronic, LVD en Trumpf. Daarmee gaan we straks in Hannover verder aan de slag. Dat zou nog kunnen veranderen als we voor de lichtere kantbank kiezen voor een zwenkbuiger. Voor een opdrachtgever maken we namelijk een hittebestendige buis uit plaat met een kantbank. Deze buizen zijn in de afmetingen rond 60, 1 meter lang en 2 mm dik bijna niet verkrijgbaar, of veel te duur. Daarom maken we de buis uit plaat door deze met een gewone kantbank stap voor stap te buigen tot een buis. Met een zwenkbuiger kan dat beter en sneller.’
Beurzen
Een beurs is belangrijk voor de producent om zijn keuze voor een machine te kunnen maken. Er zijn verschillende typen beurzen waarbij Kepser vooral de rol van de Duitse mondiale beurzen als Schweissen und Schneiden, EuroBlech en BlechExpo roemt. Het belang van de Techni-Show/ESEF kalft steeds meer af. Tot groot verdriet van Kepser wordt de Techni-Show steeds meer een B-beurs omdat fabrikanten daar niet meer uitpakken met de nieuwste machines. De toeleveringsbeurs ESEF in Utrecht heeft Kepser meerdere keren deelgenomen, dit jaar niet. Hij vindt dat deze beurs steeds minder brengt en ook veel te duur is. ‘Het kost al gauw zo’n 30.000 euro om deel te nemen aan de ESEF. Het tegenovergestelde geldt voor de Evenementenhal-beurzen. Op de TIV staan we regelmatig, maar dat kost dan ook bijna niets.’
Distributeur
De rol van de distributeur/producent komt straks op de EuroBlech aan bod bij de definitieve keuze voor de twee kantbanken en lasrobot. Kepser wil nog wel de volgende anekdote kwijt. Om niemand te schaden doen we dit anoniem, maar lijkt ons een gevalletje van: ‘Hoe bestaat het…?’ Kepser: ‘Jaren geleden wilden we een lasersnijmachine aanschaffen. Vooraf had ik met de Nederlandse distributeur een afspraak gemaakt dat hij op de eerste beursdag om 9.30 uur met een offerte zou komen. Die eerste afspraak liep al mis omdat de betreffende persoon de avond ervoor toch wel graag zijn dochter wilde zien blokfluiten. Hierdoor kon hij niet op tijd op de beurs zijn. Ik denk dan, mail of bel me even van tevoren. Niet dus. Dus met zijn secretaresse op de beurs de afspraak gemaakt dat ik hem dezelfde dag in de namiddag zou spreken. Dat lukte. Op mijn vraag of hij de offerte had, rekende hij op de achterkant van een bierviltje snel voor, wat de machine zou gaan kosten. Geen offerte. Geduldig als ik ben, vroeg ik hem dan de volgende dag met de beloofde offerte te komen. Ook dat lukte niet. Ten einde raad ben ik toen naar de concurrent gegaan, heb mijn wensen op tafel gelegd en een uur later had ik een offerte en nog een uur later was de deal rond.’
De clou van het verhaal is, dat niet alleen de distributeur hiermee bakzeil haalde, ook voor Kepser was dit een verlies. ‘De machine die we in eerste instantie wilden, was voor ons de best denkbare machine. Nu moeten we het doen met een ‘mindere’ machine, maar wel met een goed werkend serviceapparaat’, vertelt de directeur.
Boom schudden
Verder vindt Kepser dat je als bedrijf regelmatig aan de boom moet schudden met acties of advertenties in de vakbladen. Voor de komende periode bereidt hij een actie voor rondom de merknaam Steelwiki.nl en Wikisteel.nl Deze domeinnamen heeft hij onlangs opgekocht voor slechts 25 euro. Zijn bedrijf gaat deze actie inzetten voor een deel van de website, namelijk het deel ‘Kennis’ waaronder het ‘Handboek Constructief meedenken’ staat. Er is nu al veel belangstellig voor dat handboek, maar dat kan beter volgens Kepser. Vandaar deze actie zodat het ‘Handboek Constructief meedenken’ straks bereikbaar wordt via de eigen website maar ook via de twee nieuwe websites.
www.wikisteel.nl en www.steelwiki.nl