Niet stoppen maar door met nieuwe ambities

Foto van: Kasper Weigand
Geschreven door Kasper Weigand

Wat doe je als ondernemer, directeur of bedrijfseigenaar, als je je bedrijf succesvol hebt verkocht of hebt overgedragen aan de volgende generatie? Een groep van zes ondernemers met ruime ervaring in de maakindustrie en met name in de plaatverwerkende industrie is onder de vlag van Nevat GPI een nieuw initiatief gestart om de opgebouwde kennis en ervaring van nut te laten zijn voor ondernemers in de maakindustrie. Hermen Bos, mede-eigenaar van WBM Staalservice is een van hen.  

Hermen Bos tijdens een bezoek aan robotontwikkelaar Boston Dynamics. (Beeld: Hermen Bos)

De Nederlandse plaatindustrie is met de Nevat Groep Plaatverwerkende Industrie (GPI) goed op de kaart gezet. ‘We zijn nu met zo’n 65 leden ofwel bedrijven waarvan de directeur of eigenaren in de groep zitten’, vertelt Bos. Toen er 10 jaar geleden behoefte was aan een extra groep voor de jongere managers, werd die opgericht onder de naam GPI Next. ‘Voor de nieuwe managing directors die ons gaan opvolgen. Waar gaan zij tegenaan lopen? Dat is dus goed vormgegeven’, ziet Bos.

Non-executive

Anderhalf jaar geleden ontstond er een nieuwe behoefte. Wat we voor de jongeren hebben gedaan, kunnen we dat niet ook doen voor de directeuren die hun bedrijf hebben verlaten? ‘Want ze hebben een groot netwerk, en daar zit een hoop kennis; marktkennis en organisatiekennis’, weet Bos. Meestal zijn ze non-executive. Ze hebben nog wel bedrijven, maar ze werken er niet meer fulltime. De meesten zijn adviserend bezig. ‘Ze zijn weer een fase verder, en hebben nog te veel energie en ambities om te stoppen’. Voor deze groep is GPI Ambassadors opgericht. Een groep mensen met een brede kennis over plaatverwerkende industrie en de maakindustrie in het algemeen. ‘We hebben doorgaans bij meerdere bedrijven gewerkt, dus we hebben kennis over een behoorlijk deel van de maakindustrie. We denken dat we een stuk toegevoegde waarde kunnen bieden, omdat wij de markt kennen. En we kennen de bedrijven. We weten ongeveer wat waar speelt. We zitten niet op een eilandje bij ons eigen bedrijf’, legt de ondernemer uit. De leden van de groep zien wat er in de markt gebeurt en kunnen dat uitlichten. ‘Dat kunnen de huidige directeuren in de GPI ook wel, maar die zijn doorgaans heel druk met hun eigen bedrijfsvoering. En wij hebben meer tijd om daar wat mee te gaan doen.’

Ervaring

‘Een ander punt’, gaat Bos verder, ‘is dat je voor sommige zaken gewoon ervaring nodig hebt. Je stoot je hoofd, je loopt ergens tegenaan en je doet daar ervaring en kennis op.’ Dat hebben de nieuwe GPI-leden in mindere mate meegemaakt. ‘In onze groep hebben we die ervaring zeker. En die ervaring kunnen we ook delen’, stelt hij.

Thema’s

Er is een aantal thema’s waar de GPI Ambassadors zich op willen richten. AI Automation is een belangrijke. ‘Iedereen is daar nu aan het zoeken wat de beste mogelijkheden zijn voor zijn of haar bedrijf. Wij hebben de mogelijkheid en de tijd om daar meer in te gaan doen. En door integrale trends vroegtijdig op te pakken en te bespreken in verticale zin, zijn ze in staat te verbinden met hun stakeholders. Andere thema’s kunnen zijn:

• M&A en financieringen

• Business Development

• Learning en Development

• Tendensen en ontwikkelingen

Maar de groep doet ook nieuwe kennis op. ‘We laten ons informeren middels bedrijfsbezoeken en dialogen met experts. Zo doen we ook nieuwe kennis op. Die willen we dan weer doorgeven via media, whitepapers, magazines. Maar ook door presentaties te houden bij bedrijven of aan groepen.’ En ook individuele coaching en ondersteuning behoort wat Bos betreft tot de mogelijkheden.  

Passie

Belangrijk om te vermelden vindt hij dat iedereen in de groep een passie heeft voor de maakindustrie. En die maakindustrie in Nederland mag best nieuw leven ingeblazen worden, vindt hij. ‘De passie voor de techniek en de productie, die is er. Wij kunnen de algemene thema’s die we willen aanpakken direct koppelen aan de maakindustrie.’

Als voorbeeld geeft Bos een bedrijf met een M&A-vraagstuk (fusies en overnames red.) Er zijn genoeg consultancybureaus die daarbij kunnen helpen. ‘Maar dan gaat de teller meteen lopen. Wij kunnen ook wat voorwerk doen. Toen ik ons bedrijf wilde verkopen stond ik er helemaal blanco in. Ik wist niet eens welke partijen er in de markt waren. En je wilt het ook niet meteen aan de grote klok hangen. Dus als wij daarin gehoord worden, dan zouden we hen al een stukje op weg kunnen helpen’, geeft hij aan. ‘We hebben een groot netwerk met z’n zessen en kennen bijna elke partij in Nederland en ook Duitsland. Zo kunnen we redelijk wat lijntjes uitzetten.’

Expertises De leden hebben verschillende expertises: bedrijfsoverdracht, financiering, consolideren, noem maar op. Bos zelf zit vooral in het transformatiemanagement. ‘Informatiesystemen, en business development. De nieuwe ontwikkelingen die zich aandoen, dat vind ik interessant’, zegt hij. Daarnaast heeft hij ook een brede ervaring in het kopen en verkopen van bedrijven. ‘Waar je directeuren nog wel eens mee ziet worstelen is managementstructuur. Met name als de grootte van het bedrijf verandert. Of als je een bedrijf koopt. Waar zitten de competenties en de capabilities van de mensen? En hoe match je die met de wensen van de organisatie? Om daar gevoel bij te krijgen moet je jarenlang leergeld betalen.’ In dat proces mensen begeleiden, daar ziet Bos een mooie rol voor zijn collega’s en zichzelf.

GPI Ambassadors leden

De ambassadeursgroep bestaat vooralsnog uit zes personen (dit kan nog groeien) en staat ten dienste van Nevat.

• Wally de Jong is eigenaar van Freecrown.

• Willem Verhoef zat bij Contour Groep en heeft daarnaast een eigen bedrijf in ondersteunen van MKB-ondernemingen.

• Fried Kaanen was voorzitter van de Koninklijke Metaalunie.

• Jellard Koers is eigenaar van Suplacon Plaatbewerking.

• Frank Peltenburg is mede-eigenaar van de Hieselaar groep

• Hermen Bos is mede-eigenaar van WBM Staalservice.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *