Waarom nu? Waarom bij ons? Hebben we net een mooie opdracht en komen we met de nieuwste ontwikkelingen uit de rode cijfers, gaat de klant failliet. Smile werd de laatste jaren geprezen om zijn flexibiliteit en welwillendheid. Steeds meer grote bedrijven waren bij hem gekomen, omdat ze bij hem vonden wat zij elders niet konden vinden. Ontzorgen noemde hij zijn concept. Maar nu hij net een grote meerjarige opdracht had afgesloten en daar veel voor had geïnvesteerd, zat het tegen.
Wat vooraf ging:
Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken. De spanningen tussen Smile en Squeeze liepen hoog op en het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Wie er uiteindelijk sterker uit de crisis zou komen leek voor de omgeving wel duidelijk. Squeeze stuurde op structuur en zorgde ervoor dat alles was geregeld, hij zou zeker overleven en er een groots bedrijf van maken. Smile was daarentegen de innovator en visionair en was niet herkenbaar als de prototype directeur, mensen konden zich niet voorstellen dat hij succesvol zou kunnen zijn. Inmiddels zijn we twintig jaar verder, het is 2015 en beide fabrieken bestaan nog steeds.
Lees hier deel 22 van Smile & Squeeze
Stress
Smile vond dit typisch de fout van de controller die geen goed onderzoek had uitgevoerd en ook van de fout van de verkoop, want die had dit kunnen voorzien vond hij. Smile zat in de stress, wetende dat hij nog veel meer had geïnvesteerd in diverse grote bedrijven. Hij dacht: ‘Het gaat ons toch niet gebeuren dat we door die grote jongens worden meegetrokken’. Maar hoe dan ook, Smile was even uit het lood geslagen.
Niet meer in control
Bij Squeeze in de directie kamer zat het managementteam bij elkaar. ‘Nee’ zei Squeeze ‘En daarmee uit: we investeren niet in een nieuw systeem. Het oude is nog prima en de apparatuur is nog niet afgeschreven. We weten niet hoe die nieuwe programma’s werken, waardoor er ook nog kosten voor opleiding bijkomen. Heren, we moeten ons richten op de kern en presteren’. Squeeze voelde dat hij boos werd en reageerde gestrest. Hij probeerde zichzelf snel weer tot rust te brengen. De leden van zijn managementteam keken elkaar aan en begrepen maar al te goed dat er geen verandering mogelijk was. Squeeze ging staan en liep naar het raam en sprak met zijn rug naar het team. ‘Heren, we moeten onze kosten in de grip houden anders worden we gedwongen door onze slechte financiële positie maatregelen te nemen die niemand leuk vindt’. Squeeze ging verder en vertelde dat hij op zoek zou gaan naar een oplossing en dat zij gewoon door moesten gaan met het werk. ‘Kunnen we niet meedenken en samen een plan maken?’ vroeg één van de aanwezigen. ‘Wij hebben mogelijk goede ideeën’. Squeeze zei: ‘Ik heb alles onder controle, dus gaan jullie nu maar gewoon aan het werk, dan maak ik wel een plan’. Iedereen verliet de grote kamer en Squeeze bleef achter. Toen de kamer leeg was boog hij zich over de tafel, zuchtte diep en was aangeslagen. Hij wist dat de kosten hoger waren dan de inkomsten en dat er ook geen verandering in zat. Hij had het al langer voor zich uitgeduwd, maar nu moest hij toch de confrontatie aangaan. Squeeze was niet meer in control en voelde zijn kracht afnemen.
Geen punten
Zowel Smile als Squeeze kregen tegenslagen te verwerken. Deze ronde werden er geen punten verdiend. Het bleef 2 – 0 voor Smile.
Volgende week deel 24 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.
Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!