Smile & Squeeze 26: ‘Twee winnaars’

Foto van: De redactie
Geplaatst door De redactie

De broers, die inmiddels wijs waren geworden en geen hinder meer ondervonden van hun bewijsdrang, waren blij met de ontmoeting, de gesprekken, de aanstaande fusie tot een nieuw bedrijf en de hele gang van zaken. Zij hadden jaren lang puur uit koppigheid, angst en onwetendheid alleen gewerkt om te bewijzen dat het hen alleen zou lukken en beiden wisten waar hun zwakheden zaten en beiden wisten dat zij elkaar nodig hadden om elkaars krachten te bundelen. Nu was het dan eindelijk zover.

Wat vooraf ging:

Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken. De spanningen tussen Smile en Squeeze liepen hoog op en het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Wie er uiteindelijk sterker uit de crisis zou komen leek voor de omgeving wel duidelijk. Squeeze stuurde op structuur en zorgde ervoor dat alles was geregeld, hij zou zeker overleven en er een groots bedrijf van maken. Smile was daarentegen de innovator en visionair en was niet herkenbaar als de prototype directeur, mensen konden zich niet voorstellen dat hij succesvol zou kunnen zijn. Inmiddels zijn we dertig jaar verder, het is 2020 en beide fabrieken bestaan nog steeds.

Lees hier deel 25 van Smile & Squeeze

 

Squeeze stond op en liep naar Smile toe. Hij aarzelde geen moment en vroeg Smile of hij de nieuwe organisatie zou willen aansturen. Hij gaf aan dat dit nodig is om samen het beste uit zichzelf te halen en het bedrijf de innovatiekracht te geven die nodig is. Hij zou zelf als compagnon het geweten willen gaan vormen. Toen Squeeze zijn vraag gesteld had, was het een tijdje stil, waarna Smile op Squeeze afliep en hem als nooit eerder omhelsde. In de enkele seconden die deze omhelzing duurde passeerden er tientallen gedachten en gevoelens bij zowel Smile als Squeeze. Gedachten over het feit dat er eindelijk hulp was en zij er niet meer alleen voor stonden, over kansen en uitdagingen. Tegelijkertijd beleefden zij momenten van wederzijds respect en vertrouwen. Zij voelden zich intens gelukkig. Eindelijk weer samen.

Van angst bevrijd

Het duel was gestreden. Smile en Squeeze hadden zichzelf beter leren kennen en waren elkaars talenten gaan waarderen. De angst de macht te verliezen, bleek een slechte raadgever. Nu Squeeze van zijn angst bevrijd was, kwam de oude Squeeze weer terug. Hij hoefde zich niet meer druk te maken over alle zaken die buiten zijn comfortzone lagen.

Personeel

Smile stond te trappelen om samen met Squeeze de nieuwe uitdaging te beginnen. De dagen die volgden stonden in het teken van de fusie van de twee ondernemingen. Smile stelde voor om als eerste samen met het hele personeel een aantal uitgangspunten te formuleren, zodat iedereen ermee in zou stemmen. Het zou een grote workshop worden en iedereen was van harte welkom. De medewerkers van Smile waren bang om hun autonomie te verliezen en de mensen van Squeeze waren bang om te moeten veranderen.

Rust

De goede voorlichting en het feit dat alle medewerkers  betrokken werden in de opbouw van de nieuwe organisatie bracht veel rust. Het werd voor iedereen duidelijk dat zij hun nieuwe collega’s juist konden zien als teamleden met aanvullende talenten. Het was geen bedreiging, maar juist een kans op versterking. Samen met het personeel werden de belangrijkste punten opgesteld en tot een tienpuntenlijst terug gebracht.

De tien belangrijkste punten waren geheel gericht op de motivatie van het personeel. Zij maken het verschil en bepalen of de organisatie succesvol zal zijn of niet. En iedereen begrijpt dat in deze steeds sneller veranderende wereld het niet altijd feest kan zijn. Kortom, structuur en duidelijkheid zijn wenselijk, ook al is dat niet altijd leuk.

Deze lijst werd op een poster gedrukt en opgehangen in het nieuwe directiekantoor van Smile en Squeeze:

1. We zorgen voor innovatie. Onze klanten zullen aangeven waar werkelijk behoefte aan is. We doen dit middels moderne markonderzoeken waarbij we de klant betrekken in de ontwikkeling. We mogen hierbij niet uitgaan van onze eigen perceptie.

2. We overleggen elke week kort om elkaar scherp te houden en blikken terug op ons duel om te leren en ons te behoeden voor valkuilen.

3. We stellen hoge eisen en verwachten discipline. Soms is discipline nodig. Alleen met de juiste instelling en motivatie worden de hoge eisen behaald

4. Kwaliteit beleven we samen. Procedures worden overlegd met de medewerkers en samen met hen vormgegeven en onderhouden. Alleen door hun betrokkenheid kunnen we de kwaliteit leveren die nodig is.

5. We werken aan veiligheid. We gaan met alle medewerkers die werken met machines in discussie over de veiligheid. Alle machines dienen intrinsiek veilig te zijn, zowel voor het onderhoud, de reiniging als de bediening. Bovendien dienen de machines intuïtief veilig gemaakt te worden. Dit houdt in dat nieuwe medewerkers zich direct veilig voelen bij elke machine.

6. We vieren onze successen. We zorgen voor een feest als er een succes is dat we kunnen vieren.

7. We gaan sturen op talenten. Dus sturen op de sterke kanten van de medewerkers. Dit levert geluk op en laat de medewerkers excelleren. Dit draagt bij tot zelfsturing.

8. We gaan ‘Job Craften’. Dit houdt in dat het personeel tot op zekere hoogte zelf zijn eigen job gaat samenstellen. Natuurlijk binnen grenzen, maar door taken uit te wisselen conform de wensen van de medewerkers zal er een beter mix ontstaan.

9. We gaan sturen op gedrag. Elk jaar zal per afdeling een anoniem onderzoek uitgevoerd worden om te weten wat nodig is om de medewerkers per gemeten afdeling intrinsiek te motiveren. We sturen op motivatie en de output is het logische resultaat.

10. We monitoren de klantbeleving om constant het optimum te vinden. Dit doen we per project en/of per grote oplevering. Dit vormt een onderdeel van onze marketing.

Veel Smile en op zijn tijd een Squeeze

Het bedrijf van Smile en Squeeze werd samengevoegd. De deur van de overloopbrug werd weggehaald. De medewerkers werkten samen aan een groots feest. Het werd een dag om nooit meer te vergeten. Meer dan ooit tevoren was er respect voor elkaars talenten. Het gehele bedrijf ging verder met een grote innovatiekracht en met een hoge mate van professionaliteit. De rendementen waren goed en het leiderschap werd gekenmerkt door veel Smile en op zijn tijd een Squeeze.

Volgende week het laatste deel 27 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.

Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *