Op maandagochtend om 7.00 uur in de morgen werd Squeeze door de bewaking bij de poort begroet. De nacht was rustig verlopen en er waren geen meldingen van belang geweest. Zoals elke dag maakte Squeeze zijn ronde langs de afdelingsmanagers om de dagplanning in ontvangst te nemen. Het plannen had Squeeze tot in grote mate van perfectie doorgevoerd. Niets werd aan het toeval overgelaten. De productiviteit van zijn bedrijf behoorde absoluut volgens hem tot één van de beste in haar branche. Squeeze was tevreden als iedereen druk was.
Wat vooraf ging:
Aan het begin van de negentiger jaren komt een middelgroot familiebedrijf in de problemen als gevolg van de aanhoudende recessie. Twee broers, Smile en Squeeze, vormden al jaren de directie. Zij bezaten twee min of meer gelijke fabrieken. De spanningen tussen Smile en Squeeze liepen hoog op en het enige dat nog uitkomst bood, was de splitsing van het bedrijf. Wie er uiteindelijk sterker uit de crisis zou komen leek voor de omgeving wel duidelijk. Squeeze stuurde op structuur en zorgde ervoor dat alles was geregeld, hij zou zeker overleven en er een groots bedrijf van maken. Smile was daarentegen de innovator en visionair en was niet herkenbaar als de prototype directeur, mensen konden zich niet voorstellen dat hij succesvol zou kunnen zijn.
Lees hier deel 7 van Smile & Squeeze
Ook de medewerkers van Smile waren druk bezig. De mensen waren vrolijk en ondanks alle drukte heerste er een serene rust. Om 9.00 uur kwam Smile binnen. Het kantoor van de bewaking van de rechter fabriek was na de splitsing omgetoverd in een kinderopvang. Eén van de vaders had dit georganiseerd en Smile had hier toestemming voor gegeven. Op de deur hing een bordje:
Hartelijk welkom
De receptie bevindt zich in de hal van het hoofdgebouw ‘Rechter Kantoor’
U kunt u auto naast de hoofdingang parkeren
Smile had de bewaking opgeheven. De bewakers die zij vroeger samen in dienst hadden, kozen bij de scheiding voor Squeeze. De bewaking deed Smile altijd al aan gezag denken. Noodzakelijk bij een grote chemische fabriek met gevaarlijke stoffen, waar het gevaarlijk is om zomaar in te lopen, maar niet bij hem. Dit had hem geen energie gegeven. Het voelde eerder beklemmend.
Verre van gestructureerd
Smile liep fluitend langs het vroegere bewakingsgebouw, toen zijn oog ineens op een grote vrachtwagen viel die aan de zijkant van de hal stond. De auto stond net onder de verbindingsbrug tussen de linker en rechter fabriek. De vrachtwagen, waarvan de zeilen van de laadbak waren opengetrokken, stond onafgesloten en onbemand. De buitendeuren van de hal waren gesloten. Smile vond dit vreemd, maar besloot zich er niet mee te bemoeien. Die middag kwam de manager productie met een hoop kabaal zijn kantoor binnen. In een klaagzang van ongeveer vijf minuten werd duidelijk dat de inkoper ziek was en zich in de nacht een productieprobleem had voorgedaan en er geen goederen konden worden uitgeleverd. De chauffeur was boos naar huis gegaan, omdat de goederen na acht uur wachten nog niet gereed waren. Er konden maar een paar pallets worden geladen. Het probleem zat bij de nieuwe inkoper die klaarblijkelijk nog steeds dacht dat hij met zijn oude functie ontwikkeling bezig was. Hij deed wel zijn best, maar hij moest zijn prioriteiten echt anders gaan stellen. Het was gewoon een chaos en het was niet bekend waar alle benodigde informatie was. In zijn kantoor lagen alle formulieren door elkaar heen. Er stonden diverse mappen, maar niet op klantnaam of op datum. Het was allemaal verre van gestructureerd.
Punt voor Squeeze
De hal stond vol met halve producten en iedereen liep haastig heen en weer niet wetende wat men nu precies zocht. Achter in de fabriek stonden mensen luidruchtig te discussiëren over wat er beter zou moeten. Smile had een probleem. Hij geloofde in het delegeren van verantwoordelijkheden, maar dit ging echt niet goed. De chaos nam toe terwijl zijn productie een infarct had. Een punt voor Squeeze. Het stond 2 – 3. Squeeze had het plannen tot in perfectie doorgevoerd en had een geweldige productie. Smile had te veel gedelegeerd en te weinig structuur.
Volgende week donderdag deel 9 op vraagenaanbod.nl en in de nieuwsbrief.
Het laatste nieuws op het gebied van Safety/veiligeheid in uw mailbox? Meld u nu aan voor de Safety update!