Snellader voor vrachtwagens

Shell heeft op de Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA) in juni haar eerste megawattlader ontwikkeld en in gebruik genomen. Zowel elektrische vrachtwagens als elektrische schepen kunnen van het laadsysteem gebruikmaken.

Foto: Michel Campfens

De capaciteit van de megawattlader is ongeveer gelijk aan drie reguliere snelladers van 350kW waar vrachtwagens nu mee opladen, ofwel een megawatt. ‘We willen onze klanten in de logistieke sector helpen te verduurzamen’, zegt Hilmar van den Dool, general manager eMobility bij Shell.

Schone energie

‘We investeren naast biobrandstoffen en LNG ook in elektrische mobiliteit. Er zijn nog niet veel elektrische vrachtwagens en schepen, dus we investeren hiermee vooruit op een markt die snel aan het groeien is’, stelt Van den Dool. ‘Het past in ons streven om meer en schonere energieoplossingen te bieden.’

Melissa Williams, directeur bij Shell Marine voegt hieraan toe: ‘De megawattlader biedt de flexibiliteit om een breed scala aan binnen- en havenschepen op te laden, zoals vrachtschepen, sleepboten, serviceschepen en veerboten. Het mooie is dat de technologie nu beschikbaar en klaar voor gebruik is.’ Port of Amsterdam heeft vooraf de locatie bekeken en monitort het nautisch beeld. ‘Verder vinden wij het een mooie ontwikkeling, die ook bijdraagt aan verduurzaming van de scheepvaart.’

Drukke plek aan het IJ

De Shell-locatie ETCA op de Grasweg in Amsterdam-Noord ligt tussen woningen, industrie en het IJ en heeft circa vijftig meter kade. In overleg met de buren stelt ETCA tot circa 87 meter schepen kwijt te kunnen op afspraak. De kade is al decennia in gebruik door het naastgelegen bedrijf Zikking en Schriek, bij de scheepvaart een bekende vanwege reparatie, service aan scheepsmotoren en aggregaten. De wijk Buiksloterham en Grasweg verandert langzaam ook nog eens van een industrieel bedrijventerrein in een circulaire stadswijk gericht op wonen en werken.

Business opportunity manager van de Megawat-adapter Rogier Schoon: ‘Met de lader kan bijvoorbeeld een vrachtwagen of een schip met een 1 MWh-batterij binnen één tot twee uur opladen.’ De lader heeft twee stekkers voor elektrische vrachtwagens en twee voor elektrische binnenvaartschepen, te weten de Combined Charging System (CCS connector) en de innovatieve connector Megawatt Charging System (MCS) stekker. Het systeem levert echter altijd maximaal wat de batterij vraagt en niet meer. ‘Wij gebruiken de zogenaamde Global Megawatt Standaard, die openbaar is. Dit is een demonstratieproject waarmee we de lader presenteren aan de wereld.’

De eerste kandidaat

‘We hebben een duwboot gevonden die een megawattlader gaat installeren, er zijn nog niet veel schepen met die mogelijkheid.’ Ze praten nu met andere bedrijven om schepen en vrachtwagens naar dit systeem om te bouwen, hiervoor is een MCS-stekker en infrastructuur nodig. ‘Je kan alleen op afspraak bij ons komen laden en dat is makkelijker voor schepen dan vrachtwagens, daarvoor is de lader minder makkelijk bereikbaar’, zegt Schoon. ‘We kunnen in de toekomst dit project zomaar optillen en elders in de haven beginnen. Het werkt, het moet alleen door de markt geaccepteerd en gekozen gaan worden.’

‘Tot 87 meter schepen kunnen wij kwijt aan de kade voor een paar uur laden uiteraard na overleg met de buren. ‘Ik zou heel graag zien dat dit de standaard wordt door Europa, maar dat ligt aan de klanten. Het netwerk moet stap voor stap opgebouwd worden.’ De MCS-stekker heeft pas effect als hij door iedereen gebruikt wordt. CCS is inmiddels geaccepteerd, maar wel langzamer. Ook voor de wagenparken. ‘We gaan hiermee geen zee cruiseschepen opladen. Er zijn inmiddels een paar duwboten en suppliers die vol elektrisch varen, dat behoort tot de mogelijkheden. Wij geloven dat het belangrijk is dat er een Global standaard komt. Protocollen zijn belangrijk en laten zien dat dit een mogelijkheid is voor de toekomst.’

Hulp bij vragen

Op het terrein van ETCA staan 120 AC-laders voor personenauto’s en tien DC-laders met het CCS-protocol dat ook op tankstations gebruikt wordt. Daarnaast dus de MCS-stekker voor vrachtwagens en schepen. ‘Het kan nu en we moeten het uitrollen. We zoeken daarvoor naar bedrijven die met ons willen samenwerken. Ze kunnen voor een demonstratie of advies altijd contact opnemen met het ETCA.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *