Een bredere markt in staalkabels, rigging en de hijs- en heftechniek als nieuwe uitdaging voor Danny Hol bij Roodenberg Staalkabels in IJmuiden. Twee jaar geleden begon hij als salesmanager om het bedrijf te leren kennen en per 1 januari 2020 is hij directeur.
Tot twee jaar geleden was Hol directeur bij een bedrijf dat staalkabels leverde in een nichemarkt. Hij zocht een grotere uitdaging na zeventien jaar in de staalkabelbranche gewerkt te hebben. Die uitdaging vond hij bij het 103-jarige Roodenberg Staalkabels, waar hij als salesmanager mocht beginnen om te ontdekken hoe het bedrijf in elkaar stak.
Nieuwe uitdaging
Hij leerde wie wat deed en of de poppetjes op de juiste plaats zaten in het bedrijf. ‘We zijn een echt maakbedrijf’, vertelt Hol. ‘We maken een eindproduct.’ De kabel komt op rol binnen en is alleen gevlochten. Bij de 40 medewerkers is de kennis aanwezig om er kabels voor verschillende toepassingen van te maken. Tal van mogelijkheden zijn er en voor elk type toepassing is een andere kabel, samenstelling of eindverbinding nodig. ‘Je kan bijvoorbeeld van een stijve kabel een windverband maken terwijl je voor een dynamische situatie een soepelere kabel nodig hebt’, begint Hol uit te leggen. ‘Door het soort kabel en de constructie kun je voorkomen dat een hijslast gaat draaien. Zo heeft elke toepassing zijn constructietechniek. Voor de aannemerij leveren we bijvoorbeeld kabels van 2,5 meter met een speciale afwerking in het midden die het mogelijk maakt de kabels in de aanbruggen te monteren. Bij Roodenberg kun je terecht voor verzinkte of roestvast stalen kabels maar tegenwoordig ook steeds meer voor kunststof lijnen’, vertelt hij.
Lichtere kabels
Bij hijsen en heffen is steeds meer aandacht voor lichtgewicht kabels, geproduceerd uit vezels zoals Dyneema. Ook bij sleeplijnen en lierkabels komt er steeds meer vertrouwen in kunststof kabels. ‘Maar dat product heeft wel een adviestraject nodig’, volgens Hol. ‘Daar kunnen wij bij helpen. Er heerst nog veel onwetendheid en mensen zijn huiverig voor kunststof, ze weten er te weinig van.’ Elke touwfabriek vlecht de vezels op een bepaalde manier. Het vlechten bepaalt weer wat er met de kabel gedaan kan worden. Erkende Keurbedrijven Hijs- en Hefmiddelen (EKH) werkt hard aan regelgeving en normen voor kunststof kabels.
‘Er zijn twee redenen voor de wens naar lichtere kabels van kunststof qua veiligheid en arbo’, stelt Hol. ‘Lichter betekent meer hijslast bij hetzelfde gewicht en waar je een grote staalstrop met twee man moet tillen, kan dit met kunststof wellicht alleen.’ Bij staal weet iedereen wat de mogelijke eindverbindingen zijn, bij kunststoflijnen van Dyneema niet. In 1996 kwam de eerste Dyneema gevlochten lijn op de markt. ‘Onze hoofdmoot is nog steeds staalkabel van 1 tot 40 millimeter, in de basisrange. Daarnaast is alles mogelijk bij speciale projecten’, zegt Hol.
Het geheim van de smid
Er worden veel meer kabels geproduceerd dan alleen de productiemedewerkers kunnen assembleren. Voor een aantal serieproducten zijn speciale machines ontwikkeld. Deze machines kunnen bepaalde montagetechnieken volledig automatisch uitvoeren. Als voorbeeld noemt Hol: ‘Van een kabel kan je er maar 200 per uur maken zonder machine, de zelfontwikkelde machine maakt er 600 per uur.’ In detail wil Hol niet treden. ‘Het is gewoon leuk elke dag weer een beetje beter te worden.’ De machines worden niet in de markt verkocht, dat zou Roodenberg Staalkabels zijn voorsprong kosten. Verder automatiseren met bijvoorbeeld robots of cobots is de verwachte volgende stap.
25.000 per week
‘Ons semi-geautomatiseerd productiesysteem zorgt ervoor dat wij 25.000 kabels per week kunnen maken’, vertelt Hol. ‘Mensen hebben geen idee waar kabels allemaal in en voor gebruikt worden. Er wordt vaak alleen aan hijsen gedacht. Maar je treft in roldeuren minimaal twee kabels aan, en ook in de auto zitten kabels. De veiligheidsgordel wordt vastgeklikt in een staande sluiting, die rechtop gehouden wordt door een staalkabel.’
Op elke beurs worden kabels gebruik om zaken aan het plafond te hangen. Ook in theaters worden staalkabels en kettingen gebruikt.
Zelfs op het Eurovisie Songfestival 2018 konden ze dankzij Roodenberg Staalkabels met kettingen en kabels alles aan het plafond hangen. Offshore-werk is er inmiddels ook genoeg. Elke spudpaal voor werkplatforms heeft kabels. En ook een gangway die op en neer gaat moet aan boord gehesen worden. ‘Wij krijgen een plan en ontwerpen een hijsbalk voor de gangway’, legt Hol uit. ‘De hijsbalk wordt na ontwikkeling uitbesteed en wij voorzien hem van de juiste kabels. Een totaalproject voor de klant die zegt ‘dit wil ik hebben en dat moet het kunnen’. Het leukst is zo’n opdracht van ‘ga het maar maken’, waardoor we de klant ontzorgen.’
Testen
Roodenberg Kabels werkt alleen met A-merken. ‘Bijvoorbeeld kettingen kopen we alleen in bij enkele Europese topfabrieken zoals Gunnebo en GreenPin. Een topschalm om mee te hijsen halen wij niet uit Azië, je moet veilig kunnen werken met ons materiaal’, stelt Hol. ‘Onze keurmeesters assembleren de kettingen op de juiste manier en dan ontstaat er kwaliteit.’ Iedereen kan terecht bij Roodenberg. Als het ingewikkeld wordt, haken veel kabelboeren af, merkt Hol. ‘We hebben de technische kennis en werken met de juiste partners die onder belasting cycli-testen kunnen doen. Automatische deuren en snelloopdeuren hebben dat bijvoorbeeld nodig. Je drukt op een knopje en de deur gaat open. Belangrijk voor de onderhoudscycli is hoe vaak die kabel buigt voordat hij breekt: Je wilt namelijk niet die deur op je hoofd krijgen of er een logistiek centrum mee stilleggen. In elke deur zitten twee kabels, tussen de twee en acht millimeter. Dat is een grote industriële markt voor ons.’
Keuren en veiligheid
Een ander specialisme is het keuren van hijs- en hefmiddelen. Ook valbeveiliging hoort daarbij. Veel midden- en kleinbedrijven denken dat het wel goed zit met hun valbeveiliging. Maar alleen een naam met een stift op de banden schrijven kan al fataal zijn. Door de chemicaliën in de stift kan de band het harnas al verzwakken. Dit kan je van een afstand niet zien, daar moet een keurmeester naar kijken. Ook of er kleine scheurtjes inzitten moet onderzocht worden. Dat is specialistisch werk. Keuren blijft natuurlijk en momentopname. Het is een keuze of je je materiaal laat keuren, maar voor ieders veiligheid wel heel belangrijk.