Dit vertelde Aditya Mittal in een interview met de Franse krant Les Echos. Mittal refereert aan de importheffingen van 25 procent die Donald Trump vorig jaar invoerde in Amerika voor staal uit onder andere China en de Europese Unie. Mittal: ‘Ik denk dat wat hij deed voor staal niet slecht is. Het probleem met staal is niet de ontwikkeling van de vraag, maar de evolutie van het aanbod. Er moet een manier worden gevonden om druk uit te oefenen op China om zijn productiecapaciteit te verminderen, waardoor het mondiale evenwicht wordt verstoord. De OESO heeft tevergeefs geprobeerd het probleem op te lossen. Als we niets doen, is de toekomst geschreven: China kan alle spelers destabiliseren door met verlies te verkopen.’
Mittal geeft aan dat de besluitvormingscycli van de Europese Unie veel langzamer verlopen dan die van het bedrijfsleven. Acties komen pas op gang na zes tot negen maanden, dan kan een bedrijf allang zijn omgevallen. Mittal pleit voor een eerlijke concurrentie. Niet alleen op het gebied van prijs, maar ook als het aankomt op CO2-uitstoot. Europa mag volgens hem de deur niet wagenwijd openzetten voor niet-Europese concurrenten die geen inspanningen leveren om hun CO2-uitstoot te verminderen, waardoor zij kosten besparen. Hiermee verdwijnen uiteindelijk de Europese producenten en neemt de wereldwijde CO2-uitstoot toe. Mittal pleit dan ook voor belastingen aan de grens die rekening houden met de CO2-uitstoot van fabrikanten.
Met name China vormt een bedreiging voor de Europese producenten. Twintig jaar geleden produceerde China ongeveer tien procent van het wereldwijde staal, inmiddels komt meer dan de helft van al het geproduceerde staal wereldwijd uit China.
ArcelorMittal ondervond zelf de gevolgen van de Chinese ‘staaldump’. Begin mei schroefde de staalgigant de productie al terug in fabrieken in Polen, Spanje en Italië. Vorige week kondigde het bedrijf aan de productie nog verder te verlagen in fabrieken in Frankrijk, Duitsland en Spanje.
Het gebruik van robots in fabrieken over de hele wereld blijft in hoog tempo doorgaan:…
Het aantal vacatures nam in het derde kwartaal af met vijfduizend en het aantal werklozen…
De Koninklijke Marine staat voor de uitdaging om zijn vloot te onderhouden, waar die zich…
Soms sta je raar te kijken. Op een gewone dinsdagochtend zei mijn secretaresse dat ze…
Uit onderzoek van Reichelt Elektronik blijkt dat ruim 45 procent van de bedrijven van plan is binnen…
Jörg Machines, fabrikant van plaatbewerkingsmachines, opent in februari 2025 opnieuw haar deuren voor een exclusieve…