Afbouwbedrijven kopen ondanks de economische crisis geen andere producten of merken. De helft van de geïnterviewde bedrijven heeft wel te maken met een kleinere orderportefeuille als een jaar geleden.
Afbouwbedrijven zoeken niet de oplossing door goedkopere producten te gebruiken.
Als gevolg van de economische crisis zijn de orderportefeuilles van de ondervraagde bedrijven in de afbouwsector minder gevuld dan vorig jaar. Ruim de helft geeft aan minder orders te hebben. Daarentegen heeft 10 procent een beter gevulde orderportefeuille.
Zzp’er
Opvallend is het grote verschil tussen de zzp’ers en de afbouwbedrijven met personeel. Zzp’ers ondervinden minder invloed van de economische teruggang in hun orderportefeuille, de helft geeft aan dat de werkvoorraad hetzelfde is als een jaar geleden. Maar 32 procent van de zzp’ers heeft minder werk dan vorig jaar.
De afbouwbedrijven is ook gevraagd of zij vanwege het economische klimaat andere merken of producten kopen. De meerderheid doet dit niet. Slechts 8 procent is wel van plan om dit te gaan doen. Afbouwbedrijven willen liever de kennis over de kwaliteit en de ervaring met producten.
Bouwpanel.nl
Voor het onderzoek van USP Marketing Consultancy werden ruim honderd enquêtes afgenomen onder leden van bouwpanel.nl. Aan dit onderzoek werkten diverse bedrijven mee uit de afbouwsector, zoals stukadoors, klusbedrijven, montagebedrijven en kleine aannemers.